Nem gumicsont, felháborító. Úgy tűnik, a magyar tankönyvek megszámlálhatatlan baromságait a röhejestől a felháborítón át az aggasztóig vezető skálán minden nap újabb, és újabb nyilvánosságra kerülő példák emelik négyzetre. A Nyugat-ellenes kulturkampftól a baltás gyilkos rajzfilmfiguráig az informatika tankönyv cédé mellékletén, a matek miatt fejét fogó lánytól a hatodikos matematika tankönyvön, a punci kinézetű illusztrációig az énekkönyvben, az URL-címek kinyomtatásától egészen az Isaura filmsorozat ajánlásáig, hosszú és kegyetlen a nemzeti együttműködési nevelési rendszer kísérletezését szolgáló eget verdeső marhaságok sora. Hoffmann Rózsa örökségének legújabb fantasztikus alkotását az állami biológia tankönyv szolgáltatja - írja a 444.hu, amelyből kiderül: "a fiúk és a lányok bizonyos szellemi képességekben különbözőek".
A fölösleges szemforgatást nehezményezők kedvéért tisztázni szeretném, hogy a nemek közötti biológiai különbségek evidenciáját eszem ágában nincs megkérdőjelezni. A "szellemi képességek" jelentik számomra a megbocsáthatatlan érték- és előítéletet, nem az, hogy "különbözőek". Az a bajom, hogy számomra nem az jön le a tankönyv szerzőjének magvas gondolatvezetéséből, hogy a fiúk különböznek a lányoktól, hogy ez van, és ez így van jól, hanem hogy a fiúk okosabbak, értékesebbek, "képesebbek".
fotó: netbaby.hu
Nem tudom mire vélni, hogy miért ügyesebbek a fiúk a matematikában mint a lányok, és ha netán így is lenne statisztikailag bármikor megcáfolható értelemben, erről miért a biológia tehet? Ja, hogy azért fogja a fejét Jolánka a hatodikos matematika tankönyvön, mert megmondták az okosok, hogy jóval hülyébb hozzá, mint padtársa, Ödönke? Nem tudok mit kezdeni ezekkel a megbélyegző felelőtlenségekkel, hogy a lányok állítólag könnyebben tanulnak meg olvasni, miközben a fiúk meg jobban vágják az elvont matekot.
Nem az a baj, hogy ezeket a fajta ostobaságokat nem támasztják alá tudományos kutatások, miközben csuklóból bekerülnek egy magyar nemzeti tankönyvbe. E tekintetben, bármilyen borzasztóan liberális, de tök jogos a 444 felvetése: "Az egyetemekre több lány kerül be, mint fiú, a gazdaságban, vagy a közéletben mégis a férfi vezetők vannak többségben. Részben pont azért, mert a lányok önbizalmát nem hogy erősíti, hanem durván gyengíti az oktatási rendszer (konkrétan a fentihez hasonló tankönyvek magvas ismeretanyaga- szerk). Aki kiskorától azt hallja, hogy neki különböző szellemi képességei vannak, és hogy hát például matekban is a fiúk ügyesebbek, abból kevésbé valószínű, hogy felső vezető lesz egy banknál. Vagy bárhol." Ez a baj. Az egyik.
Elképesztő, hogy ilyen lábszagú, óvodás semmitmondások, cáfolhatatlan igazmondások mint hogy "a lányok máshogy nyilvánítják ki az érzelmeiket, mint a fiúk", hogy "a lányok jól érzik magukat anyaszerepben, feleség szerepében, a fiúk pedig apaszerepben, a férj szerepében" oktató-nevelő célzattal kerülnek bele egy-egy keresztény-polgári-nemzeti tankönyvbe. (Ezt végképp nem értettem: a lányok hogyan érezhetnék jól magukat apaszerepben, és fordítva? Kérdezném az állam biológia szakértőit. Hogyan???)
Mert az rendben van, hogy mindenki elismeri az ügyes kezű lányok létezését, akik ugyan ritkábban futják a százat tízen belül, mint fiú társaik, de azért nekem meredek, hogy Józsikának azért megy jobban a gyökvonás, mint Icukának, mert fiú. És hogy azért rajzol szebben Ivettke, mint Alexander, mert lány. Ezek a hamis, begyepesedett, dohosan idejétmúlt koncepciók, és prekoncepciók köszönnek vissza ezekből a tankönyvekből, amelyek újra- és újratermelik a fentebb idézett önbizalom-romboló, és általában is káros reflexeket. Nemzeti ideológus-biológusaink végletesen leegyszerűsített véleményével ellentétben szerintem a biológiai különbségek semmilyen körülmények között nem határoznak meg egyértelműen és cáfolhatatlanul biológián túlmutató képességeket. Más szavakkal oltári nagy baromság hangsúlyozgatni és sulykolni (főleg egy hatodikos gyerekbe) a SZELLEMI képességek/teljesítmény közötti különbségeket. Fiú és lány, férfi és nő nem volt, nem lesz (hála legyen) soha egyforma, de pont nem a szellemi képességek tekintetében igaz ez.
U.I. Ha ennek a sztorinak semmi jelentősége nem lenne, simán csak annyit írtam volna, amit egy zseniális kommentben olvastam: "Ott romlik el a lányok matematikai képessége, amikor 6-7 centis dolgokról folyamatosan azt sulykoljak beléjük, hogy az 20 centi. Gondolok itt például az egérre. Majd minden lány fel az egértől!!" Kár, hogy ennek a sztorinak van jelentősége.
Ha tetszett, amit olvastál, vagy ha nem, de hiányzik egy "lájk" az életedből, csatlakozz az újonnan indult Facebook-oldal kedvelőinek táborához!