A köznevelés elhervadt rózsája
H_A Címkék: levél oktatási rendszer intézkedés köznevelés központosítás Hoffmann Rózsa PISA2013.12.24. 01:13
Sokan naivan hihettük, hogy aki szerint két tankönyv nem kettőt jelent, hanem sokkal többet, annak szellemi mélyrepülése végre-valahára tényleg megfogta a padlót, és ennél már nincs lejjebb. De van. Karácsony előtt Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár asszony röpke egy hét alatt másodszor is feladta a leckét abból, amihez a legjobban ért: a köznevelési rendszer szereplőinek arrogáns pofán röhögéséből. December 11-én keltezett, az államosított alap- és középfokú iskolák fenntartóihoz címzett, "Felhívás intézkedésre" tárgyú levele már megint több ponton megdöbbentő, mint amennyin nem. Persze mindez továbbra is független attól, hogy őnagyságát sem valószínű, hogy az eszéért szereti a világ ama fele, amelyik valóban szereti.
Hoffmann levele a változatosság kedvéért utasít: azt a feladatot kell megoldaniuk a szóban forgó iskoláknak, hogy kitalálják azt a kétéves tervet, amelynek alapján a tanulók majd jobb eredményeket érnek el. Tekintettel a legutóbbi PISA felmérések siralmas tanulságaira. Bevallom, már a bevezető mondat nyakon vágta jóhiszemű megértési szándékomat. Azt írja tudniillik a köznevelés mesterasszonya: "mint ahogy sajtóhírekből is bizonyára értesült". Önről van szó, Tisztelt Iskolafenntartó, hozzáértő pedagógus, Önről, aki a szakmáját érintő kérdésekről nyilvánvalóan a Blikk hétfői számából értesül hosszú évek óta. Körülbelül ennyit néz ki önből ez a kiváló szakember, aki valószínűleg eme kezdeményezésével is a szülőknek és a családoknak akar kedvezni, ha már olyan meggyőződések töltik meg tartalommal búsa fejét, hogy miszerint "a kettő nem kettő, hanem öt" szellemében a "kevesebb választék olcsóbbságot is eredményez.”
Ez a megrázó nyitás a második, és egyben majdnem utolsó magasröptű gondolati ívben is kitart, ahol a "kormányzati célokkal összhangban" megfogalmazott intézkedések kidolgozására szólít éppen az az ember, akinek feladata, úgy értem, kutyakötelessége lett volna a folyamatos, négy évnyi félrebeszélés helyett, éjt nappallá téve ezeknek az intézkedéseknek a kidolgozásán ügyködni. De mert a magasztos amatörizmus meggátolta ebben, most úgy gondolja, hogy a pontszámok növelése és a hajmeresztő kormányzati elképzelések betartása egy időben teljesíthető. Hát félek tőle, hogy a kettő együtt nem fog működni, ahogy eddig sem működött.
Már csak azért sem, mert az oktatás és az oktatási intézmények színvonalának növelésére tett kísérletek távoli íróasztalok mellől történnek, és valamilyen, nem is olyan rejtélyes oknál fogva - hoffmanni kinyilatkoztatásokon innen és túl - éppen a diákok azok, akik valahogy mindig kimaradnak ebből teljesítményorientált rendszerből. Túlterhelt diákok, feszült, ingerült pedagógusok, érthetetlen, elcseszett keresztény-nemzeti kurzus, a politika ideológiai rátelepedése az iskolákra, központosítás, vízfejűsítés, káosz és zűrzavar. Így írható le a magyar oktatási rendszer csődközeli állapota. Hoffmann Rózsa csupán befejezte mindazt, amit elődei elkezdtek. És most ő az, aki sajtóhírekre hivatkozva lépéseket vár az érintettektől, a szenvedő alanyoktól. Cinikus.
Úgyhogy a magam részéről négy évnyi hoffmanrózsás köznevelési ámokfutást végignézve, arra jutottam, hogy arrogáns, cinikus magatartással az oktatási rendszer nem megváltoztatható. Úgyhogy tudja mit, kedves államtitkár asszony? Véleményem szerint a PISA teszt eredményeit egyáltalán ne vegye figyelembe, amikor az oktatás minőségének felméréséről, és az eredményesség növeléséről beszél. Ez a teszt a hanyatló nyugat terméke, balliberális, eltévelyedett diákok teljesítményének felmérésére készült, amihez önnek semmi köze.
Javasolnám: ahelyett, hogy kétéves népnemzeti oktatási akciótervek kidolgozására utasítaná az iskolafenntartókat, pedagógusokat, és megnyomorítaná őket egy olyan feladattal, amelynek végterméke úgyis az ön államtitkárságának kukáiban fog landolni, hagyja inkább élni őket. Szabad mozgástérrel, önálló gondolatok személyre szabott átadásával sokkal többre megyünk, mint az ön égbekiáltó, dohosan kontraproduktív elképzeléseivel és kegyetlenül rossz beidegződéseivel.
fotó: www.propeller.hu