Dumagógia?
H_A Címkék: kampány kommunikáció időközi választások Fidesz Orbán Viktor Facebook Bajnai Gordon Dunakeszi Szentendre Együtt2014-PM A többi csak duma2013.03.25. 00:25
Hogy végre láthatóan is elkezdődödött a Bajnai Gordon köré épülő Együtt2014 Mozgalom kampánya, legalább annyira jó hír, mint amennyire nem. Bár ha komolyan gondolták, amit egy ideje gondolnak, akkor mostmár tényleg halaszthatatlanul időszerű volt valami látványosabbat lépni. Az elmúlt napokban a Facebookon szembejöttek a Bajnait Orbánnal szembesítő virtuális plakátok, a forint-euró árfolyamának, illetve a tojás árának összehasonlítása mentén. Visszás érzések kerülgetnek, és gyanítom, hogy távolról sem vagyok egyedül ezzel.
Eközben időközi választási eredményeket tanulmányozok: tarolt a Fidesz Szentendrén, de Dunakeszin is. Hogy miként értelmezi a számokat, és a végleges eredményeket a demokratikus ellenzék, az csak látszólag közömbös a téma szempontjából.
Pillanatnyilag úgy fest: a legyőzhetetlenség nyugalmával közeledik a jelenlegi kormánypárt a 2014-es parlamenti választások felé. Akik úgy vélik, ebbe a majdnem biztos menetelésbe lehet némi beleszólása Bajnai Gordonnak, és frissen alapított pártszövetségének, illetve akik úgy gondolják, ő lehetne Orbán érdemi kihívója, azok valószínűleg enyhébb vagy súlyosabb megütközéssel figyelik a nem kicsit „habonyosra” sikerült plakátokat. Bajnaiék pontosan azzal a demagógiával kísérleteznek, amely a Fideszt ebben a pillanatban is a támogatottsági listák élén tartja. De vajon jól áll Bajnainak ez a fajta primitív, populista, értelemtől lecsupaszított image?
Tojás ára akkor és most
PRO DEMAGÓGIA. A minap írtam arról, hogy a magyar választók zöme nem éppen az ehetetlen-ihatatlan-megfoghatatlan üzenetek nyelvén ért, kényelmesebb számára, ha az agyának csupán 10%-át használja gondolkodásra. A baj az, hogy a többi 90%-ával a Fidesz gondolkodik. Így aztán a tojásos, euró-árfolyamos ábrázolásnál összetettebb kérdéseket-válaszokat nem igazán vágja. Következésképpen ezen a szinten, ilyen színvonalon kell kommunikálni vele. A dolog triviálisan egyszerű: Bajnainak nem elég az, hogy az agyukat teljes mértékben gondolkodásra használó emberek rá szavazzanak. Ugyanis lehet, hogy az E2014 meg tudja nyerni az ügy mellett az „értelmes” embereket, de azzal a néhány százalékkal továbbra sem lehet választást nyerni. E tekintetben a demagógia sajnos szükséges feltétele a Fidesz leváltásának. Hogy esetleg a Fidesz valóságtól nem ritkán elrugaszkodott felvetéseivel szemben, némi valóságalapja is van ezen összehasonlításoknak? Halleluja!
Euró-árfolyam akkor és most
KONTRA DEMAGÓGIA. Igaza van mindenkinek, aki a demagógiát rója fel e plakátok láttán. Orbánhoz viszonyítva, Bajnai csiszolt eleganciára, műveltségre és intelligenciára épülő technokrata profilja valahogy nem passzol a tojás árához. (Azért hozzáteszem: a Keynes-i gazdaságélénkítő programmal kampányolni a Facebookon, valószínűleg ugyanannyira sikertelen vállalás volna.) A lemorzsolódott, ám tájékozottabb, olvasottabb, és tanultabb választópolgároknak a szempontjából, akiket a - színvonalában a végtelenségig lezüllesztett - Fidesz kommunikácó alapjáraton mellőz, ez egy semmitmondó összevetés. Hiányzik az évszám, az átlagkereset, a tojástermelés körülményeit befolyásoló EU-s irányelvek hatásainak vázolása, egyáltalán a a tágabb kontextualizáció,amely érthetővé tenné az összképet, és teljességében ábrázolná az igazságot. Ez a választó nem feltétlenül a 28 ft-os tojást szeretné viszontlátni Bajnaival a háttérben, számára a kérdés az, hogy érdemben mi fog változni, mitől lesz "együtt" jobb? Egyáltalán hogyan beszélhet hitelesen ezek után Bajnai Gordon arról, hogy a szakszerűség és a politika egységét kell helyreállítani, ha nekiáll ezerrel parasztot vakítani? Rengeteg felróható tétel van az Orbán kormány számláján, nem biztos, hogy érdemes féligazságokba kapaszkodni.
Ja, amúgy meg az a választóbázis, az a kritikus tömeg, amely valószínűsíthetően a 28 forintos tojás híre hallatán dobja el az agyát, és ragadja magához a pecsétet, hogy a szavazófülke magányában a reményre szavazzon 2014-ben, az a legritkább esetben sem internet-fogyasztó, facebookozó, vagy tájékozódási források tekintetében disztingváló lény. Ő a rezsicsökkentés közszolgálati ódáitól esik eksztázisba.
Így aztán a kérdés az, hogy a full demagógia és az akadémiai, szakpolitikai érvelés között, sikerül-e megtalálni azt kommunikációs arany középutat (és az ennek megfelelő csatornákat) amely egyaránt fogyasztható az információk mögött értelmet kereső, racionális döntések meghozatalára képes választóknak, és azoknak a bizonytalanoknak is, akiknek percepcióit a Fidesz tudatosan butító rigmusai hatványozottan alakítják immár 3 éve? Az egyetlen kérdés, hogy van-e erre olyan válaszuk Bajnaiéknak, amely az utóbbiak megnyerése mellett nem riasztja el az előbbieket? A többi csak duma.
U.I. Egyébként Dunakeszi nem dicsőség. Sajnos egyáltalán se. A fent említett arany középút megtalálásának egyik kiindulópontja lehetne ennek felismerése, és adekvát kommunikálása. Nem dicsőség, hogy az Együtt-PM pártszövetség által támogatott független jelölt kapta a legtöbb szavazatot. A helyzet az, hogy baloldali összefogás hiányában az ellenzék veszített. Dunakeszi csak akkor lesz az első lépés a korszakváltás felé, ha ezt hangosan is beismerik. A többi csak duma.
Az utolsó 100 komment: