IMF, takarodj!

H_A Címkék: IMF Matolcsy György IMF-hitel IMF-iroda2013.07.15. 13:52

Így hétfő fejében, pihent aggyal olvasom, hogy Matolcsy György jegybankelnök újabb testhezálló feladatot talált magának: Christine Lagarde-nak, az IMF vezérigazgatójának címzett levelében kezdeményezte a Nemzetközi Valutaalap budapesti irodájának bezárását. Mert így júliusban mégis mivel foglalkozhatna egy jegybankelnök? ByeAlexnek már kiosztotta azt a magasrangú díjat, amellyel eurovíziós szereplését honorálva bebizonyította, kifinomult érzéke van annyi minden más mellett a kultúrához is, mi több, együtt él a showbiz szövevényes világával, így nem maradt más hátra, mint előre.

Ha valami még hiányzott Matolcsyból, akkor az ez: hogy elküldje a vérbe az IMF-et. Szerinte a Valutaalap budapesti jelenléte okafogyottá vált, különben is mi várhatóan idén előtörlesztünk, kiegyenlítjük a számlát, semmi szükség arra, hogy ezek itt tovább lábatlankodjanak. Igaz, hogy 2008-ban, amikor amazok voltak kormányon, kénytelenek voltunk igénybe venni ezt a szájbatekert hitelt, de 2010 óta, az új kormány strukturális reformjainak és konszolidációs intézkedéseinek köszönhetően megfogtuk az isten lábát, nehogy már az IMF kinyújtott kezébe kellene kapaszkodnunk.

Ami ránk nézve mégiscsak szánalmas realitás: Matolcsy úgy küldené el – olcsó gratulációba csomagolva - melegebb éghajlatokra az IMF-et, hogy Magyarország még nem törlesztette tartozását a Valutaalap fele. Mert Matolcsy állítólag gazdasági szakember. Aki tudja, hogy az előtörlesztésnek, az egyösszegű visszafizetésnek legalább annyi előnye van, mint hátránya. Aki tisztában van azzal, hogy bármilyen hitelfelvételre érvényes: az előtörlesztési költség lehet hogy jóval nagyobb értékre rúg, mint ami kamat, kezelési költség még összesen hátra lett volna. Akinek pontos képe van arról, hogy bármiféle előtörlesztés esetén az első ajánlott lépés tárgyalni a hitelezővel a visszafizetés feltételeiről, amelynek nyomán könnyen megállapíthatóvá válik, egyáltalán jól járunk az előtörlesztéssel, vagy egy nagy frászt.  Hogy előbb talán meg kellene állapodni, és csak azután borítani a bilit.  

Fogalmam nincs, mekkora szellemi erőfeszítés előzi meg Matolcsynál az ilyen és ehhez hasonló lépéseket, de tényleg senki nincs, aki szóljon neki? Tényleg ez az az intézkedés, amit ebben a pillanatban a jegybank elnökének késedelem nélkül meg kellett hoznia? Tényleg annyira kerek minden ebben a magyar gazdaságban, hogy már csak az IMF budapesti irodájának felszámolása van hátra, mert tök fölöslegesen szívják itt a magyar levegőt?

Senkinek ne legyenek illúziói: a magyar kormány összehangolt Európa- és világellenes szabadságharcának (leszámítva természetesen a keleti nyitás nagyszerűségét) egyik legprimitívebb, legelkötelezettebb és ezáltal legveszélyesebb alappillére éppen Tündérország Paprikajancsija, akinek ostobaságtól bűzlő jelen kezdeményezése előreláthatóan hatalmas károkat fog okozni nekünk. Amely károkat minden bizonnyal nem a Matolcsy-félék fogják eltakarítani. Matolcsy kuruckodó, valóságtól elrugaszkodott unortodoxiáját, az ajtót lábbal berúgó, unatkozó, impertinens és felelőtlen jegybankelnökségét sokáig fogja nyögni büszke Tündérország.  

Mert persze hogy el lehet küldeni az IMF-et is a fenébe anélkül, hogy a tartozásainkat előzőleg kiegyenlítettük volna, de biztos, hogy érdemes? Tényleg senki nincs, aki ennek az ámokfutónak szóljon, hogy elég?

Update: Az IMF tudomásul vette, nem erőlteti a budapesti irodát. Sőt. Közölték: az IMF budapesti irodavezetőjének megbízatása augusztus végén lejár, és mivel az IMF csak meghívásra van jelen a tagországokban, ezért nem tervezik új irodavezető kinevezését. Tehát mi értelme volt ennek az udvariatlan, majd én megmutatom ki a kiskakas a szemétdombon gesztusnak?

· 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://hacsaknem.blog.hu/api/trackback/id/tr825405642

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.07.16. 14:26:06

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: IMF, takarodj! 2013.07.16. 08:39:02

Fogalmam nincs, mekkora szellemi erőfeszítés előzi meg Matolcsynál az ilyen és ehhez hasonló lépéseket, de tényleg senki nincs, aki szóljon neki?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Husz_János_Puszita 2013.07.15. 15:35:47

Micsoda lopásra készülnek ezek te mamám!

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.07.16. 09:47:35

Ez demagógia. Az irodabezárás és az IMF elküldése az 2 különböző dolog.

röf 2013.07.16. 09:59:54

Ide sem kellett volna engedni ezt a ganyé társaságot, és akkor nem kellene kihajítani őket.
Hess innen….

MACISAJT 2013.07.16. 10:03:49

" Matolcsy György jegybankelnök újabb testhezálló feladatot talált magának: Christine Lagarde-nak, az IMF vezérigazgatójának címzett levelében kezdeményezte a Nemzetközi Valutaalap budapesti irodájának bezárását."

Az egy dolog hogy kezdeményezte...
Azt viszont már sokkal érdekesebb, hogy az IMF tudomásul is veszi a kipaterolásukat, az ukrán Ivascsenko úrhölgy ezentúl majd nehezebben szerzi majd be helyszíni információit...
(végtére is Király Júlia is sokszor kénytelen volt Washingtonig utazni, hogy megbízóinak megfelelő tájékoztatást adhasson.)

Szevasztok 2013.07.16. 10:04:30

@röf: "Ide sem kellett volna engedni ezt a ganyé társaságot"

Hát te nem tudod, hogy az IMF a mi bankunk? A vezérednek csak hiszel?

Szevasztok 2013.07.16. 10:06:55

"Tehát mi értelme volt ennek az udvariatlan, majd én megmutatom ki a kiskakas a szemétdombon gesztusnak? "

Mert így elmondhatják, hogy kirúgták az IMF-et. Igaz, hogy ők amúgy is mentek volna jövő hónapban (hacsak nem marasztaljuk őket még), de így jobban eladható a birkáknak...

röf 2013.07.16. 10:16:18

@Szevasztok:
"Hát te nem tudod, hogy az IMF a mi bankunk? A vezérednek csak hiszel?"

Annyiban feltétlenül a mi bankunk, hogy a mi pénzünkre játszott, és mi engedelmesen táncoltunk is az IMF klezmer zenéjére. Mondottam volt, hess a picsába....

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2013.07.16. 10:23:57

@röf: és ha figyelembe vesszük, hogy nem visszafizetjük a hitelt, hanem a 2,5%-os IMF-et 5-6%-os piacival _váltjuk ki_, akkor még kevésbé tűnik bölcs ötletnek.

Szevasztok 2013.07.16. 10:27:34

@röf: Ugye te is azt hiszed, hogy VISSZAFIZETJÜK az IMF hitelt? Kis naív...

ursus artos 2013.07.16. 10:27:42

A posztoló kis bloggerként úgy belelát a politikai kártyákba hogy csak na...

Tapogatott Kukorica 2013.07.16. 10:28:05

Gumicsont, semmi ertelme az egesz levelezosdinek. Az IMF irodaja augusztusban Matolcsyval vagy Matolcsy nelkul is bezar. Kb. semmi kozvetlen haszna vagy hatranya nincs Matolcsy levelenek, szimpla populista propaganda a part szimpatizansainak.

Csak kozvetett hatasa van a tovabbiakra nezve, pl. hogy ez milyen gesztust jelenthet az IMF (vagy mas gazdasagi szereplok) iranyaba.

röf 2013.07.16. 10:28:46

@peetmaster:
Viszont nem pofáznak bele, hogy hány cukorral idd a kávéd....

Tapogatott Kukorica 2013.07.16. 10:29:00

@ursus artos: Kis hozzaszolokent ugy belelatsz a blogolo fejebe, hogy csak na.

kerület 2013.07.16. 10:36:08

Oszt mennyivel is csökkent az államadósság, ha már visszafizettük?

É2I 2013.07.16. 10:43:33

Már valahol jóval korábban olvastam, hogy nem hosszabbítják meg az IMF képviselő itt tartózkodását.
Ezért is néztem nagy szemekkel, amikor olvastam, hogy matolcsy levelezget. Mondjuk ettől a szerencsétlen gnómtól más nem is volt várható. Ez többet ártott már nekünk, mint az elmúlt húsz évben bárki. Nem értem miért tartja benne a farkát nagyvezírünk.

É2I 2013.07.16. 10:49:13

@É2I: Ja de még is értem. Csak a nála hülyébbek lehetnek körülötte, hogy basáskodhasson.

Moin Moin 2013.07.16. 10:56:49

"az előtörlesztési költség lehet hogy jóval nagyobb értékre rúg, mint ami kamat, kezelési költség még összesen hátra lett volna. Akinek pontos képe van arról, hogy bármiféle előtörlesztés esetén az első ajánlott lépés tárgyalni a hitelezővel a visszafizetés feltételeiről, amelynek nyomán könnyen megállapíthatóvá válik, egyáltalán jól járunk az előtörlesztéssel" - ez egy kereskedelmi banki hitelre vonatkozik, mivel ott a bank hosszú távon számolt a hitelkihelyezésből származó bevételekkel. Az IMF azonban nem "profitorientált" kereskedelmi bank, így az előtörlesztett hitelekkel sem éri üzleti veszteség. Önmagában az előtörlesztéssel tehát nem lenne baj, feltéve, ha annak alapját, fedezetét valóságos gazdasági növekedés adná, nem pedig a "nemmegszorítások" és a szabadpiacról, az IMF-hiteleknél magasabb kamatozású kötvénykibocsátás.

A magyar előtörlesztés tehát azért hülyeség, mert a magyar gazdaság forrásait szűkíti egy amúgy is beruházás-hiányos helyzetében. Az előtörlesztés egyedüli oka nem más, mint hogy az Orbán-rezsim még egy kontrollmechanizmust kiiktasson és még korlátozatlanabbul építhesse a maga hatalmi-gazdasági monopóliumát, akár (általában) az ország érdekei ellenében is... És hogyan is nevezik az országa érdekei ellen cselekvőt? Hazaárulónak?:-)

salamander 2013.07.16. 10:59:11

Hát az IMF nem egy jótékonysági intézmény hanem sokkal inkább egy szarházi társasság, akik az alapszabályukkal ellentétben keményen beleugatnak a belpolitikai gazdasági döntésekbe. Ezt a Matolcsy-féle szimbolikus gesztust annyira kell értékelni, amennyit az ér. Helyén kezelve a dolgot valójában az amúgy is lelépő IMF - mert hogy látták itt erős politikai ellenszélbe kerültek - után rúg még egyet, mert az hoz a belpolitikai konyhára az IMF-nek meg elfér a pofáján. Tagadhatatlan, hogy a IMF kölcsön visszafizetése, államháztartás magas hiánya miatt indult kötelezettségszegési eljárás megszüntetése hatalmas lépés a gazdasági mozgástér megnövelése érdekében. Ezt az ellenzék nem (lesz) képes hatékonyan kritizálni, így a Fidesz újrázhat. Megérdemli.

jobbdemokrata · www.jobbdemokrata.blog.hu 2013.07.16. 11:00:08

@peetmaster:

"...és ha figyelembe vesszük, hogy nem visszafizetjük a hitelt, hanem a 2,5%-os IMF-et 5-6%-os piacival _váltjuk ki_, akkor még kevésbé tűnik bölcs ötletnek..."

A piac nem szól bele a gazdaságpolitikába. Hidd el, sokaknak megéri az a 3%-os felár. És nekünk is. Persze, ha te Don Corleonétól szeretnél "szok, occó" hitelt, hát hajrá! Az IMF azoknak kell, akiknek a piac sem hitelez. Ez jelzi, amúgy a 2008-as ballib-kormányzás megítélését is... :)

Jenyei 2013.07.16. 11:03:45

@MACISAJT: te figyu, ezen most el kell gondolkodnom. Hogy emberek maguktól, drog-mentesen, anyagi érdek és külső kényszer nélkül is képesek-e ekkora barmok lenni? Segíts kérlek, ezek a feltételek fennállnak nálad?

kerület 2013.07.16. 11:10:26

@jobbdemokrata: A piacdologban igazad van. Viszont azért nem kell bunkónak lenni az IMF-fel, szükség lesz még rájuk, hidd el. És nem az "elmúlt nyolcév" gazdaságpolitikája miatt.
Egy komoly pénzpiaci befagyás, és mehetünk újra kuncsorogni. Tudomásul kell venni, hogy nem mi fújjuk a passzátszelet.

Borenbukk 2013.07.16. 11:13:35

@salamander: "Hát az IMF nem egy jótékonysági intézmény hanem sokkal inkább egy szarházi társasság, akik az alapszabályukkal ellentétben keményen beleugatnak a belpolitikai gazdasági döntésekbe."

Ezt biztosan ala is tudnad tamasztani valamivel.

@jobbdemokrata: "A piac nem szól bele a gazdaságpolitikába. Hidd el, sokaknak megéri az a 3%-os felár. És nekünk is."

Nem a loszart. Csak nem azt mondja, hogy ezt igy nem kene, szerintunk amugy jobb lenne, hanem ha latjak hogy nem fog menni, akkor kiszorjak a papirjainkat, vagy csak magasabb kamatert hajlandoak vasarolni. Ja es Templetont csak annyiban erdekli, hogy a tartozasunkat a lakossag mondjuk 10%-anak rabszolganak eladasabol torlesztjuk, amennyiben ez a kesobbi uzletet befolyasolja.

smartdrive 2013.07.16. 11:17:13

és most mi lesz? a tévékamerák előtt kidobálják a cuccaikat az utcára, és utána lepecsételik az iroda ajtaját?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.07.16. 11:26:49

@röf: Igen, hagyni kellett volna már 1982-ben, hogy csődbe menjen az ország, nem kellett volna nyugatra futni az IMF-hez. És a rendszerváltáskor sem kellett volna 1988-ban, 1990-ben, 1991-ben, stb. hiteleket felvenni, jobb lett volna azonnal padlót fogni, a nulláról minden évben szép GDP-növekedést mutathattunk volna fel.

Nero Bianco 2013.07.16. 11:28:14

Egyszerű kommunikációs trükk.
Matolcsy tudomást szerez róla, hogy az imf bezárja a budapesti irodáját.
Azon melegében levelet küld az imf-nek, amiben kéri az imf iroda bezárását.
Az imf bezárja majd az irodáját.
a fidesz kommunikáció pedig beindul, hogy kipateroltuk az imf-et, a hívők pedig örülnek, hogy milyen tökös a kormány, hogy elküldte azokat, akik menni akartak.
Nagy taps.

röf 2013.07.16. 11:38:57

@Online Távmunkás:
Erre mondhatnám, hogy tetszettek volna úgy gazdálkodni anno, hogy ne kelljen húsz éven keresztül folyamatosan az IMF kegyelemből odatartott tőgyét szívogatni.
Különösen annak fényében, hogy közben némi privatizációs bevétel is jelentkezett.
Tehát most ott tartunk, hogy nincs semmink, viszont van egy kurvanagy adósságunk.
(És ennek ellenére minden villanykaró üres. )

De inkább azt mondom, hogy az IMF pont arra játszik, hogy betegye a lábát mindenhová, és lehetőleg ne is kelljen kihúznia.
A folyamatos adósság a világ legjobb üzlete, mikor évtizedeken keresztül csak a kamatokat képes visszafizetni a páciens, a tőkerész meg tolódik az idők végezetéig.

Spiro 2013.07.16. 11:53:09

Na, az pont olyan, mint amikor vége a cirkuszi előadásnak, kialszanak a fények és a bohóc elkiálltja magát, a halálugráshoz már nem kell a védőháló.

csak nehogy komolyan begyék és sose húzzák fel újra –mert az lesz az igazán vicces)

deruyter 2013.07.16. 12:01:57

Ezt a "mennyetek el innen" levelet még annak is végtelenül nevetségesnek kellene gondolnia, aki azt gondolja, hogy az IMF a sátán. Az a szint, mint a "tavarisi konyec" plakát volt anno. Óvoda.

deruyter 2013.07.16. 12:05:06

@röf: Azt még megértem, hogy egyesek azt gondolják, hogy az IMF rossz tanácsokat ad, azt is hogy azt gondolják, hogy ezt szándékosan teszi, na de kérem, ebben neki mi a jó? Hol az érdek? Mert amiket általában kérnek, azt én semmilyen konkrét csoprt érdekével nem tudom összekötni? Vagy a világösszeesküvés csak rosszat akar úgy cél nélkül?

MACISAJT 2013.07.16. 12:06:43

2012-08-15. 09:45
IMF-feltételek Bukarestnek: gázáremelés és privatizáció

Szeptember közepén emelni kell a gáz árát mind a lakosság, mind pedig a cégek számára – ez az egyike annak a négy feltételnek, amelyet a Nemzetközi Valutaalap (IMF) szabott Romániának.
Az IMF-delegáció bukaresti felülvizsgálati látogatása kedden ért véget. Erik de Vrijer, a küldöttség vezetője közölte: Románia teljesítette a legfontosabb kötelezettségvállalásokat, ám ahhoz, hogy az IMF igazgatótanácsa jóváhagyja a mostani látogatás konklúzióit, Romániának négy előfeltételt kell teljesítenie.
A feltételek egyike szerint szeptember közepén a gáz 5 százalékkal drágul a lakosság számára, míg az ipari fogyasztók és cégek 10 százalékkal többet fizetnek majd.
Egy másik feltétel szerint – amelynek teljesítése kormányrendelettel történik majd – a helyi önkormányzatok felhasználhatják a rendelkezésükre álló erőforrásokat kinnlevőségeik csökkentésére, illetve a központi hatóságok közvetlenül is kifizethetik a kinnlevőségeket.
A kormánynak ugyanakkor meg kell hirdetnie eladásra a Transgaz földgázszállító társaság 5 százalékát, és el kell kezdenie az Oltchim vegyipari üzem privatizációját – mondta Erik de Vrijer.
Az IMF ugyanakkor rontotta a román GDP-re vonatkozó előrejelzését, és 0,9 százalékos növekedéssel számol az idén a korábban közölt 1,5 százalék helyett. A kormány költségvetés-kiigazítási tervezetében 1,2 százalékos GDP-növekedés szerepelt, miután a kabinet is csökkentette várakozásait.
Az IMF-delegáció legközelebb a parlamenti választások után, de még karácsony előtt látogat Bukarestbe. Erik de Vrijer nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a választások előtt sor kerül egy „villámlátogatásra” is.
(MTI)

------

Nos, itt a bezzegszomszéd Románia...
Mivel is járt jobban mint Magyarország, amelyik kipaterolta őket?
Ezekkel? Vagy a nyugdíjcsökkentéssel? A közalalkalmazottak százreinek kirúgásával?
A román kormány bukásával , amely mindezeket végrehajtotta?

Még a bóvliba is bevágták őket, nagy igyekezetükben...

MACISAJT 2013.07.16. 12:13:57

@deruyter: ("Azt még megértem, hogy egyesek azt gondolják, hogy az IMF rossz tanácsokat ad, azt is hogy azt gondolják, hogy ezt szándékosan teszi, na de kérem, ebben neki mi a jó? Hol az érdek? ")

Az első mondatot fordítsd meg.
És adj egy példát, egy olyan országot amelyik jól járt az IMF hiteleivel és gazdasági diktátumaival...

Másfelől, naná hogy szándékosan teszik.
És a "jó ebben", mármint nekik, hogy a szándékosan kivéreztetett, falhoz állított országokat utána gombokért kényszerítik hogy "privatizáljanak", hogy a zsíros falatokat eladják a bennfenteseknek...

Szintén egy példa.
Magyarországnak a rendszerváltáskor volt 20 milliárd dollár külföldi adóssága.
Időközben eladták szinte a teljes állami vagyont,ami eltűnt kézen közön és az adósság meg 80 milliárd euró lett, miközben nem épült szinte semmi és az életszínvonal sem közelítette meg a fejlett államokét.
Ügyes, nem?
(Ugyanis kicsiben, mint a kicsi bankoknál a devizahitelesekkel, a szerencsétlen devizát nem is látott,viszont évekig törlesztett milliókat és utána még duplája volt a tartozása az eredetinek..)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.07.16. 12:20:22

@röf: Miért is lenne olyan jó üzlet, ha valaki nagyon sokáig nem kapja vissza a befektetett tőkét? Az ilyen örök adósság csak az uzsorakamatoknál nagyon jó befektetés, amikor a visszafizetett kamat gyorsan meghaladja a tőkét, de itt nem ez a helyzet.

Komoly probléma, hogy a világpolitikai helyzetet fel nem ismerő Antall élete végéig az oroszok bevonulásától rettegett és nem tette rendbe a gazdaságot, nem kérte az adósság elengedését sem, pedig állítólag a rendszerváltás előtti hónapokban az amerikai nagykövet is ezt pedzegette.

Tökönrúgott Feleségek 2013.07.16. 12:21:27

@MACISAJT: "Időközben eladták szinte a teljes állami vagyont,ami eltűnt kézen közön és az adósság meg 80 milliárd euró lett" Azért a "kézen-közön" eltünés nyertesei eléggé jól behatárolhatóak, csak szét kell nézni a Parlamentben és a bent ülők ismerettségi körében...

MACISAJT 2013.07.16. 12:23:23

Hol hibázott az IMF?
www.facebook.com/penzugyiszemle
2013-04-10 07:51:00

A válság alatt az IMF egyszer már meggondolta magát, és azt javasolta, hogy az európai országok lassítsanak a megszorítások tempóján. Meglehet, hogy ismét tévedett?

A Valutaalap az ezredforduló előtti évtizedekben szilárdan kitartott nézetei mellett, és következetesen azt javasolta a bajba jutott országoknak, hogy adóemelésekkel vagy kiadáscsökkentésekkel tegyék rendbe a költségvetésüket, és állítsák fenntartható pályára az államadósságokat.

A jelen válság alatt ugyanakkor megváltozott ez a korábban sziklaszilárdnak gondolt elv. 2008-ban az akkor még Dominique Strauss-Kahn által irányított Valutaalap ugyanis azt javasolta a „költségvetési tartalékkal” rendelkező eurózóna tagoknak, hogy ha van rá lehetőségük, akkor próbálják meg ösztönző programokkal talpra állítani a gazdaságukat. A javaslatot meg is hallgatták például a spanyolok, a szlovénok és a ciprusiak, és költekeztek, aminek hatására egy még súlyosabb pénzügyi válságba kormányozták magukat.

Később, 2012 októberében – miután bebizonyosodott, hogy az eurózóna leginkább eladósodott országaiban gazdasági katasztrófához vezetett a megszorítás - az IMF ismét a gyeplő lazítását javasolta, és azt kérte az eurózóna tagoktól, hogy ahol csak lehet, igyekezzenek elnapolni a gazdaságokat megfojtó megszorításokat.

Végül jött az újabb meglepetés, amikor idén januárban Olivier Blanchard és Daniel Leigh, az IMF közgazdászai kiadtak egy elemzést, melyben elismerték: az IMF egészen egyszerűen elszámolta a megszorítások gazdaságot visszafogó hatását, és az adóemelésekkel és kiadáscsökkentésekkel rossz receptet írt fel az eladósodott eurózóna tagoknak. Utólag emiatt leginkább a görögöknek fájhat a fejük, de kétes érzések foghatják el a portugálokat, sőt talán még minket, magyarokat is…

Most akkor hogy is van ez? Az IMF a krízis elején azt javasolja a spanyoloknak/szlovénoknak és ciprusiaknak, hogy költekezzenek, de az eredmény egy még súlyosabb válság? Aztán azt tanácsolja a görögöknek és portugáloknak, hogy megszorítsanak, amiről később a saját vezető közgazdászai ismerik be, hogy súlyos hiba volt?

Kicsit kaotikusra sikerült a válságkezelés, Anders Aslund, a Peterson Institute közgazdásza mindenesetre azt javasolja, hogy a Valutaalap maradjon meg az ezredforduló előtti kaptafánál, és a konkrét gazdasági reformok és javaslatok helyett egyszerűen csak a költségvetés rendbe tételét várja el az IMF-programokban részt vevő országoktól.

deruyter 2013.07.16. 12:56:27

@MACISAJT: Még ha el is fogadjuk, hogy így működik az IMF, azért azt eléggé túlzásnak érzem, hogy az IMF hitelre fogod, a privatizáció hibáit. Egyrészt a privatizált vagyon jelentős része nem külföldi kézbe került másrészt a privatizációs bevétel iránti igény nem csak az adósságszolgálatból fakadt, hanem abból is, hogy összedőltek a keleti exportpiacaink. Vagyis azért mert két dolog egymás után történik az még nem jelenti, hogy egyenes összefüggés van köztük és azt sem, hogy csak ez a két dolog függ össze. Bevallom nem vagyok az IMF történetének történésze, de tudomásom szerint, a 90-es évek rossz tanácsai alapján átgondolták, hogy mit tanácsolnak. Egyébként a Mao. felé 2008/9-ben megfogalmazott elvárások sem voltak konkrétak, csak fő számokra vonatkoznak meg ajánlások vannak. Ha ebbe bele tudod látni, hogy szándékosan a végromlásba tudnak egy országot manipulálni, akkor az a te véleményed. Azon meg nem lehet segíteni, ha egy ország (vezetése és népe karöltve) olyan mint Argentína, vagy Görögország. De az ilyen hülyék hibái miatt én nem az IMF-et hibáztatnám.

Most megint hogy fog csalni a fidesz Baján? 2013.07.16. 13:08:05

A gőgös, törpeszarjankóknak ez a stílus a jellemük!

Te aljas Orbán Viktor! Miért vonod meg a tartósan beteg gyerekek emelt családi pótlékát, miért adtad utasításba, hogy 150 ezer rokkantat vissza KELL terelni a munka világába? A lefizetett fideszes orvosaid teljesítik a parancsaidat, "meggyógyítják" a betegeket?
Soha nem dolgoztál a versenyszférában, a munkaerőpiacon sose méretted meg magad. Pártmunkás vagy belőlünk éltél és lettél milliárdos!

Jellemtelen, sunyi, gőgös, álszent sunyi, szar alak vagy, a fél világ utál! Takarodj!

Sunavadász · http://napisuna.blog.hu 2013.07.16. 13:12:11

Nem szimpatizálok a Matolcsy-val, de az IMF-el még kevésbé, tehát azt kell mondjam, ebben a tekintetben egyezik a véleményünk, bár arra azért kiváncsi leszek, hogyan fogja Magyarország idén előtörleszteni a hitelt... A miből egyértelmű, a mi pénzünkből.

Tökönrúgott Feleségek 2013.07.16. 13:14:30

@deruyter: "a privatizált vagyon jelentős része nem külföldi kézbe került" itt a kulcsmondat(rész). Innentől kezdve ne(csak) az IMF-et csesztessük.
Ja és nézzük meg azt is, kik voltak a régi nagy, szocialista iparvállalatok felszámolóbiztosai!

röf 2013.07.16. 13:16:39

@Online Távmunkás:
Az IMF hitele alapból a járulékos peremfeltételek miatt káros, de látod, még most is birkózunk a tőkerész visszafizetésével is….
Antall kezét sok minden kötötte, ami a kerekasztalnál aláíródott.
Ráadásul történész volt, nem politikus.
Antall nem akarta az adósság-elengedést kérni, bár azt csak a hitelintézeti kölcsönökre kérhette volna, nekünk meg sok tartozásunk volt államkötvény kibocsátásból.
Az akkori SZDSZ vérig volt sértve, hogy általános meglepetésre az MDF elvitte előlük a kormányrudat,
viszont az SZDSZ a szigorúan fizetés híve volt és maradt az elpárolgásáig.

Gera 2013.07.16. 13:37:46

Matolcsy elnöki napjait kb így képzelem: www.youtube.com/watch?v=o24IQ_-waug :)
(bocs a minőségért, de nem volt más)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.16. 13:38:32

Szellemi erőfeszítés Matolcsynál?!

Ez valami sci-fi dolog, nem??

Avertie 2013.07.16. 13:38:38

@röf: Meghát nem utolsósorban a tartozás egy része nem államok, hanem kereskedelmi bankok felé állt fenn, hála Lektornak, akarom mondani, Fekete elvtársnak.
(hu.wikipedia.org/wiki/Fekete_J%C3%A1nos_(bank%C3%A1r)
mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/fekete-janos-sotet-multja-1168375

Fejesrob 2013.07.16. 13:52:22

Nagyon helyes, persze jobb lett volna, ha Gyurcsányék elkúrása miatt eleve nem szorultunk volna rájuk.

s 2013.07.16. 13:57:44

Persze, drágábban fogják az országot finanszírozni, de nem ők fizetik. Te fizeted, mit tehetnél egyebet. Ez nem gazdasági döntés, hanem politikai. A 2014-es választási kampány része, te pedig állod szépen a kampány költségeit. Visszafizettük gyurcsótány adósságát, ne kérdezd mibe került. Kicsit többe, mint normálisan, de ez olyan kurva elegáns. Fizetek!
Pincér . . . FIZETEK! Mint báró Csekonics. Bár amennyire jól tudom, ő a sajátját szórta, mint Vendel a sütőport.

A ló akkor fog benézni a csukott ablakon, ha hirtelen elromlik a hangulat a pénzpiacokon. Mert azt tudni kell, hogy nem matolcsy hugyozza a tengeráramlatokat. Ő csak megpróbál hajókázni rajtuk. Ha az ország váratlanul anyagi nehézségekkel lesz kénytelen szembenézni, akkor rendkívül kellemetlen lesz Irina Ivascsenko vezette tárgyalódelegációval lefolytatni egy megbeszélést röhögés nélkül. Úgy értem úgy, hogy belőlük nem buggyannak ki a visszafoghatatlan röhögés hullámai. Ezt azért nem árt előre végiggondolni, nehogy baj legyen belőle.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.07.16. 14:00:27

@röf: Az SZDSZ 1990-es sértettségének mi köze az MDF kormányzásához? Ők 1994-től voltak hatalmon, amikor az elveiket feladva összefeküdtek a szocikkal.

Antall kormányzásán látszott, hogy se a politikához, se a gazdasághoz nem ért. Ráadásul a betegsége miatt sem mondott le...

s 2013.07.16. 14:01:12

@Sunavadász: Ne legyen sok PEMÁK-od. (Egyáltalán ne legyen.) Ez egy őszinte, jó tanács. Nem fogják kifizetni neked. A kamatot sem, de a tőkét sem. Ne legyél már devizahiteles!

s 2013.07.16. 14:02:47

@doggfather: Oximoron. Úgy mondják.

s 2013.07.16. 14:08:23

@salamander: "Tagadhatatlan, hogy a IMF kölcsön visszafizetése, államháztartás magas hiánya miatt indult kötelezettségszegési eljárás megszüntetése hatalmas lépés a gazdasági mozgástér megnövelése érdekében."

Nem volt ingyen. Az árban benne van az is, hogy lényegében leállt a gazdaság. Pár év múlva fogod látni, hogy megérte -e ez, vagy nem. Az okosabbak előre látták, hogy "ilyen áron nem kell" - hogy egy feledni próbált klasszikust idézzek.

MACISAJT 2013.07.16. 14:09:41

@deruyter: ("Még ha el is fogadjuk, hogy így működik az IMF, azért azt eléggé túlzásnak érzem, hogy az IMF hitelre fogod, a privatizáció hibáit.")

Bocsánat, valamit félreértettél.
És egyáltalán nem az IMF hitelre fogtam a magyarországi privatizáció "hibáit", ahogy fogalmazol.
A 95-98 közötti "suchmannositás" és tsai mint pl. a 2002-2010 közötti kókizmus, az energiaipar, a távközlés,a reptér, a vasúti teherszállítás,az autópályák, a bankok (utóbbiak feltőkésítve!)privatizációja...ez mind mind ugyanannak a rendszernek a része, ami aztán elvezetett
a 2008-as államcsődhöz és az IMF hitelhez aminek teljes visszafizetését és főleg FELTÉTELEIT gondosan
hátrahagyták a II.Orbán-kormányra...
És be sem rendezkedtek ők még 2010-ben, máris érkeztek a Rosenbergek a behajtásra...
A recept egyszerű, lásd a szomszédos Románia példáját.
Innen viszont 2010-ben elhajtották őket, pedig már őszi önkormányzati választásokra be is voltak készítve
az újabb "taxisblokádok" a gonosz népnyúzó Orbán kormány ellen...

Innen a történet már ismert.
Bár az ahogy Orbán és Matolcsy előadták 2011 őszétől
az IMF-el kapcsolatban a "török kártyát"..az mesteri volt:)

MACISAJT 2013.07.16. 14:14:24

Emlékeztetőül:

Már elköltöttük az EU-IMF hitel javát
MTI
2010. szeptember 7., kedd 17:21
A magyar államnak jelenleg 3,5 milliárd euró összegű devizabetétje van a Magyar Nemzeti Banknál, és nagyjából ennyit használhat fel a következő években lejáró devizaadósság törlesztésére - közölte az MTI kérdésére az MNB sajtóosztálya.

Tévhit tehát, hogy azt a közel 13 milliárd eurós összeget, amelyet a kormány az IMF-EU hitelszerződés révén eddig már felvett, azt a jövőben adósságtörlesztésre lehet fordítani.

A kormány a felvett hitel nagy részét az MNB-nél forintra váltotta, és a válság idején - amikor a piacon a szükséges finanszírozásnál kevesebb állampapírt tudott kibocsátani - elköltötte. Azaz ebből finanszírozta a folyó költségvetési hiányt és a lejáró adósságot - közölte a jegybank sajtóosztálya.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha az adósságtörlesztés miatt a jelzett 3,5 milliárd eurónál nagyobb összegre van szüksége az államnak, akkor az Állami Adósságkezelő Központnak (ÁKK) forintban államkötvényt kell kibocsátania, és aztán ezt a forintforrást az állam az MNB-nél devizára váltja, amelynek nyomán az MNB devizatartalékai csökkennek."
-------

No mégegyszer: "A kormány a felvett hitel nagy részét az MNB-nél forintra váltotta, és a válság idején - amikor a piacon a szükséges finanszírozásnál kevesebb állampapírt tudott kibocsátani - elköltötte."

És így maradt a felvett 13 milliárdból Orbánéknak büszke 3,5 milliárd euró.
(ebből lett a MOL, a Rába és tsaik.És még maradt is.)
No és a teljes visszafizetés terhe, gondosan a 2014-es választásig időzítve.

Gera 2013.07.16. 14:19:03

@MACISAJT: Én továbbra sem értem, hogy mi a probléma az imf hitellel. Ezt a hitelt mindenképpen felvettük volna, mert a folyamatosan lejáró kötelezettségeinket fizetni kellett, ahogy most is. Azért vettük fel az imftől, mert a világválság és a mi kis külön válságunk miatt akkor épp nem tudtunk mástól hitelt felvenni. Orbánék természetesen ugyanígy nem fizetik vissza ezt a hitelt abban az értelemben, hogy az államadósság nem csökken, újabb hitelekből fizetjük vissza, ahogy mindig, csak most ezeket nem az imftől vesszük fel, hanem mástól.

Egyáltalán nem volt semmi gond az imf hitellel. A gond a tíz százalékos költségvetési hiányokkal volt, de emiatt a gaz EU-n kívül nem nagyon ekézte senki a komcsikat, annál inkább azért, mert nem szórnak még több pénzt az embereknek ("rosszabbul élünk", ugye).

Gera 2013.07.16. 14:22:02

@Gera: Egy mondatban összefoglalva: az államadósságot nem a hitelfelvétel növeli, hanem a költségvertési hiány. Ezt kb tízből kilenc ember nem képes felfogni tapasztalatom szerint.

MACISAJT 2013.07.16. 14:27:55

@Gera: ": Én továbbra sem értem, hogy mi a probléma az imf hitellel")

Ok.Tegyük fel hogy te már elfelejtetted a libaszakértő csomagját(ami ehhez a hitelhez "járt")

Akkor viszont olvasgasd el figyelmesen a :
MACISAJT 2013.07.16. 12:06:43
beírást.

Magyarország is ugyanúgy járt volna mint a szomszédok, ahol az IMF már Bukarestben(!) diktálja a gázáremeléseket és a teendőket, és ahol a kormány már meg is bukott csúfosan amiért ezeket végrehajtotta.
Most már érted mi a "probléma"?

No, ez szűnt meg a kipaterolással...

MACISAJT 2013.07.16. 14:30:15

És ha már a nosztalgiázásnál tartunk, nézzünk egy ballib orgánumot, hogyan tálalta anno a remek libaszakértői gazdasági teljesítményt:

Meglepően jó lett a magyar GDP-adat
[origo]|2010. 02. 12., 9:13

Meglepően jó lett a GDP-adat, bár a rendszerváltás óta így is a legnagyobb visszaesést produkálta a magyar gazdaság 2009-ben. A várt 6,7 százalék helyett 6,3 százalék lett az esés.
-------

Hiába no, ez volt a libaszakértő "eredménye", 9,5 milliárd euró IMF hitel felvétele és eltapsolása után...:D

És idézzük fel a csomagját, az IMF hitel velejáróját:
www.fn.hir24.hu/itthon/2009/04/02/brutalis_bajnai_csomag/

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.16. 14:40:23

@s: nem mertem leírni, nehogy valaki ne értse. ;)

Gera 2013.07.16. 14:41:51

@MACISAJT: Vajon Orbán miért szorít meg orrba-szájba évek óta, amikor nem vett fel hitelt az imftől?

De amíg az imf hitel eltapsolásáról beszélsz, addig továbbra is ott tartunk, hogy képtelen vagy felfogni, mire vesz fel hitelt az állam.

Mondok valami érdekeset: az állam akkor is egy rakás hitelt venne fel hosszú évekig, ha szufficites lenne a költségvetés.

A komcsikat a teljesen fenntarthatatlan hiány miatt kell ekézni, nem az imf hitel miatt. Nem az utóbbi növelte az államadósságot, hanem az előbbi.

Orbánék is eltapsolták a dollárkötvény kibocsátásokból befolyó pénzt? Csak mert abból sincs semmi. Be kéne fejezni ezt a hülyeséget.

MACISAJT 2013.07.16. 14:50:24

@Gera: ("Vajon Orbán miért szorít meg orrba-szájba évek óta, amikor nem vett fel hitelt az imftől?")

Mondjuk, az EU-ba való belépés pillanatától, vagyis
2004-től érvényes túlzott deficit eljárásról hallottál?
Amit ballib kormányok szintén "örökségül" hagytak, ráadásul olyan gazdasági környezetben, mikor Olaszországtól Görögországon át Portugáliáig és Spanyolországig mindenki csődben, Franciaország romokban és Németország 0,1% "növekedésnek" örül?

Ráadásul, az IMF kipaterolását és egyéb unortodoxiákat a hitelminősítők, a "londoniak" és a hazai MNB -most elzavart- komprádorai is fokoztak...

Tudd mibe került az országnak pl. a 7%-os alapkamat(mikor a második helyezett Romániában is csak 5,5% volt)?

Gera 2013.07.16. 14:59:29

@MACISAJT: Akkor mégse az imf miatt kell megszorítani? Netán azért, mert az a normális, ha kb annyit költ a költségvetés, amennyi bevétele van? És ha korábban többet költött, akkor ehhez megszorítás kell? Minő meglepő dolgok ezek.

Bónusz kérdés: most akkor az a cél, hogy ne kelljen alacsonyan tartanunk a hiányt és Orbánék is csinálhassanak tíz százalékos hiányt, mint a komcsik és ők is produkáljanak belőle végre valami minimális növekedést? Ez most miért is lenne jó, ha akkor nem volt jó?

Komolyan felvetődik az emberben, hogy a négy alapműveletet nem ismerő, alapfogalmakkal tisztában nem levő emberek dobálóznak mindenféle marhasággal. Most akkor mit akarunk?

MACISAJT 2013.07.16. 15:20:19

@Gera: ("most akkor az a cél, hogy ne kelljen alacsonyan tartanunk a hiányt és Orbánék is csinálhassanak tíz százalékos hiányt, mint a komcsik és ők is produkáljanak belőle végre valami minimális növekedést? ")

Nem, nem az a cél.
Orbánék ragaszkodni fognak a 3% alatti hiányhoz.
A gazdasági növekedés meg szép lassan beindul(már ebben az évben is, ugyanis a mezőgazdaság szépen termel, ellentétben a tavalyi aszály miatti katasztrófához...)

Sokan hajlamosak elfeledni hogy, bár unortodox gazdaságpolitika és kamathegyek ezermilliárdos nagyságban melyek kifizetése szintén Orbánékra hárul..
2011-ben a magyar GDP 1,7%-al növekedett, amivel akkor az EU középmezőnyébe tartoztunk.

Egy két év és azok a változások amiket végrehajtottak az egészségügyben, oktatásban,önkormányzatoknál, szociális rendszerben...
kevesebb kiadást eredményeznek majd.
És a kamatterhek jelentős csökkenésével Magyarország ráállhat egy hosszú távú fejlődési pályára.

Gera 2013.07.16. 15:53:37

@MACISAJT: Az jó, ha nem ez a cél, én örülök neki, csak akkor el kellene már felejteni ezeket a fúj megszorítás, fúj túlzott deficit eljárás, fúj EU-IMF dolgokat, mert ha ez igaz, akkor mi most ugyanazt csináljuk magunktól, amit ők szeretnének. Amikor Bajnaiék szorítottak meg, ők is ezt csinálták és az IMF hitelt nem eltapsolták, hanem adósságtörlesztésre fordították ugyanúgy, ahogy Orbánék a kötvénykibocsátásokat. Egy részét meg a jegybanki tartalék növelésére, ezt ugye végképp nem tapsolták el.

Mi több, én díjazom Orbánék törekvését az alacsony hiányra, kár, hogy ezt tulajdonképpen bevallottan kényszerből csinálják. Pont ezért vannak kétségei az embernek, hogy ez később is így lesz. Amit nem díjazok, az a módszer. Bár nem vagyok balos és szegény se, annyi empátia azért van bennem, hogy szerintem se a válság közepén kell az alacsony jövedelműektől újraosztani a pénzt a magasabb jövedelműekhez, mert ez nettó geciség. Plusz a demagóg kreténekkel szemben a magyar gazdaság fontos részének tartom a bankszektort is és nem tartom jó ötletnek a tönkretételét. A közművek dettó. A legtöbb a gazdaságot nyomorító adó vagy egyéb teher előbb-utóbb úgyis jórészt a lakosságot terheli meg, sokkal egyszerűbb és a gazdaságunknak pozitívabb, ha eleve az embereket adóztatják és praktikus okokból inkább a magasabb jövedelműeket, már csak azért is, mert ez az adócsökkentés -> gazdaságélénkülés dolog nem jött be, méghozzá azért, mert tipikusan az alacsony jövedelműek azok, akik minden pénzt itthon költenek el. Persze az emberek nem szeretnek több adót fizetni, úgyhogy alapvetően a kiadáscsökkentés a jobb, de azt se már pont az oktatásból, ha egy mód van rá. Satöbbi-satöbbi. Nincs is kedvem jobban belemenni, mert napestig lehetne vitatkozni ezekről a dolgokról. A legnagyobb problémám veled is és Orbánékkal is az, hogy alapvetően demagóg ostobaságokkal operáltok állandó jelleggel és ez kikezdi a kettőig számolni tudók idegeit. Amúgy nem gondolom, hogy jobban elkúrják, mint a Medgyessy-Gyurcsány kormányok, amik két kézzel szórták a pénzt minden eredmény nélkül. Ez a mostani gazdaságpolitika lehetne sokkal jobb, de legalább nem adósodunk el, ez legalább értékelhető az említettekkel szemben, a növekedés meg előbb-utóbb szerintem is be fog indulni. A társadalomban viszont hatalmas károkat okoznak, az ostobaság szép lassan átveszi a hatalmat ebben az országban az állandó primitív demagógia, a rezsicsökkentés, a szabadságharc, az euroszkeptikus hülyeségek, az ellenségkeresés és általában a legbutább emberek legsötétebb ösztöneire építő össze-vissza hazudozás miatt. És ezt én megbocsáthatatlannak tartom. A komcsik szétkúrták a gazdaságot, a fidesz meg a társadalmat és emellett gazdasági téren se brillíroznak azért.

Ennyi, én elmondtam a véleményem, ha te is mondasz valamit, el fogom olvasni, de részemről itt befejeztem, mert se időm, se kedvem ehhez.

Husz_János_Puszita 2013.07.16. 17:11:15

@röf:

A Nemzetközi Valutaalapnak mi is tagjai vagyunk te hülye.
Matolcsy kb. úgy zavarja ki, mint Orbán az oroszokat. Több kárt csinál a nagy pofájával, mint hasznot.
süti beállítások módosítása