Szerintem szégyelld magad, Répás Zsuzsanna!

H_A Címkék: csángók nemzetpolitika Répás Zsuzsanna2012.02.09. 20:03

Nem lehet poetikusabb dolog, mint csángónak lenni, s édes mesékben hallgatni meg vasárnap délutánonként az öregektől mesés nagy Magyarországnak hatalmát, erejét. Milyen szép világ lehet ez itt onnanról!”

Az a helyzet, hogy Mikszáth korabeli gondolatait ma, Répás Zuzsannák csúfos tündöklésének idején aligha osztják azok a csángó magyarok, akikkel kapcsolatos bejegyzésemmel indítottam útjára blogomat alig egy hete. Sok és sokféle komment érkezett akkor ezzel a rendkívül kényes kérdéssel kapcsolatban, szeretném, ha Répás Zsuzsanna tegnapi kiheverhetetlen sajtótájékoztatóján elhangzottakkal kapcsolatban még néhány gondolat erejéig visszatérnénk a kérdésre. Bármennyire is szeretném ugyanis elfojtani zsigeri reakcióimat, bármennyire is próbálok elszámolni jó sokáig, tény, hogy igen érzékenyen érint ez a téma: nem ez az első, és gyanítom, nem is az utolsó eset, hogy a Fidesz-arrogancia által „izomból tegyünk tönkre valamit, ami működik, és jól működik” vezérelt politikai érdekek felülírják a nemzetpolitikai józanságot.

Repas_Zsuzsa_1.jpg

Úgy értettem ettől a kompetens hölgytől, hogy komoly anomáliákra  derült fény, mint még soha semmilyen határon túli elszámolás esetében, és irrgumburrgum meg különben is. Majdhogynem könnyfakasztó együttérzést váltott ki belőlem a nemzetpolitikai helyettes államtitkár könyvelési káoszt ecsetelő eszmefuttatása, amely természetesen az átláthatóság, a korrektség jegyében kívánta világgá kürtölni a Fidesz makulátlan jóhiszeműségét.

(fotó: www.kronika.ro)

Miután megtudtam, hogy a csak és kizárólag racionális megfontolásokon nyugvó tartalmi ellenőrzés kiderítette, hogy egy autó sem tud egy hónapon át minden nap 380 kilométert megtenni (a vasárnapokat leszámítva sem), értetlenül állok az előtt a kijelentés előtt, amely ugyancsak a könyvelési káoszra alapoz. Hogy tudniillik nem derült fény az MCSMSZ magyar kormány felé jelzett 35-40 millió forintos adósságára.

Namármost, mindannyiunk kedves Répás Zsuzsannája! Ha olyannyira tarthatatlan állapotokra alapozzák ama döntésüket, hogy egy bejáratott oktatási programot és egyáltalán, az egész csángóföldi helyzet menedzselését az ottani különleges viszonyokat nem ismerő személyekből álló szervezet(ek)nek adja át, akkor az lenne a minimum, hogy a visszás kérdésekről teljes képük legyen. Annál is inkább, hogy az MCSMSZ átvilágítása nem kis pénzébe került a magyar államnak: a nagyon sokszorosába annak, amibe racionális megfontolások mellett kerülnie kellett volna.

"A KIM és az AMMOA (A Moldvai Magyar Oktatásért Alapítvány) közösen fizette az MCSMSZ átvilágítását a Teleki László Alapítványnak. Összesen 4.200.000 Ft-ba került, ebből 1 milliót fizettek a keresztszülők pénzéből, a többit a kormány állta. Diószegi László főellenőr, a TLA vezetője összesen 2 napot töltött Csángóföldön, repülővel érkezett Marosvásárhelyre, onnan bérelt autóval folytatta az utat és a nyár kellős közepén "tartalmi ellenőrzésnek" vetette alá a 25 oktatási helyszínt, ami annyiban állt, hogy Ferencz Éva segítségével végigszáguldozott a falvakon és készített egy-egy fotót.

A Teleki László Alapítvány az MCSMSZ konkurens alapítványa volt (magánalapítvány), ugyanazokra a forrásokra pályázott mint az MCSMSZ, korábban műemlékvédelemmel foglalkozott. Ennek ellenére minden dokumentumot átadtunk az uraknak és a jelentésükben feltárt hiányosságokat pótoltunk a KIM Nemzetpolitikai Államtitkársága által megállapított menetrend szerint. A dokumentumokat (szabályzatok, leltár stb.) el is küldtük levélben még a KIM döntése előtt a csángó ügyek referensének, Nagy Bercel úrnak.

 Most a Teleki László Alapítvány sikeresen kicsavarta az MCSMSZ kezéből a moldvai oktatási programot. Az igyekezetüket értjük, hiszen a műemlékvédelmre sajnos most nincs pénz. Kell egy új játékszer Diószegi úrnak" – olvashatjuk az MCSMSZ Facebook oldalán.

Tudom, hogy a Fidesz jó magyarjai szerint nem a megfelelő forrásokból tájékozódom, egye fene, vállalom. Igy aztán a Fidesz-féle Répás Zsuzsannák szerint rossz magyarok nevében állok értetlenül és rendkívül dühösen ez előtt az impertinens hatalmi demonstráció előtt. Tudniillik jó okom van azt hinni – továbbra is, töretlenül – hogy az erdélyi magyarság (beleértve továbbra is és töretlenül a csángó magyarokat is) ugyanannak az  ocsmány politikai játszmának a többnyire tehetetlen eszköze, és elszenvedője, amely ama bizonyos betont keveri ama bizonyos Berlini falba, amelyről már értekeztem.

Hihetetlen deja-vu érzésem van. Illetve bárcsak az lenne. Tavaly májusban kísértetiesen hasonló döntés értelmében rúgta fel a Fidesz a Szülőföldön magyarul oktatási-nevelési támogatási programot. Halkan jegyzem meg, hogy kormányközi egyezményről volt szó, és semmilyen anomáliákra nem derített fényt semmilyen illetékes bizottság. Ellenkezőleg:  nagyon nehezen, és  meglehetősen hosszú időn keresztül épült , működő rendszerről volt szó, amely egyáltalán nem mellékesen soha semmilyen körülmények között nem mondott csődöt.

De nyilván, akárcsak most, a szándék egyértelmű volt. Akkor éppen érvényes magyar-román – hangosan mondom - kormányközi egyezményt bontott fel egyoldalúan az Orbán-kabinet a romániai magyar érdekképviseleti szövetség kiszorításáért. Mint ahogy a státustörvény romániai lebonyolítását is kormányközi egyezmény szabályozta, amelyet a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium nemzetpolitikáért felelős helyettes államtitkárságának (ki másnak mint a Répás nagysága által vezetett hivatalnak) nem volt kedve tiszteletben tartani. Igy jött be a képbe akkor is, akárcsak most az a felemelő pillanat, hogy az egyezményben nevesített alapítványok feladatait más szervezetre bízták.  Vastaps és virágeső.

És mielőtt bárki az esetleges elköteleződésem mentén akarna kifogásolni valamit, elmondom még egyszer, hangosan, és utoljára: a csángó közösség, az erdélyi magyar gyerekek sorsa soha semmilyen körülmények között nem lehet politikai csatározások kérdése. Sem többet, sem kevesebbet nem akarok mondani. 

Ja, de.  Még annyit, hogy szerintem szégyelld magad, Répás Zsuzsanna! Én a te helyedben nagyon szégyellném magam. Hogy  juthat oda a világ, hogy egy közösségteremtésben, és identitásmegőrzésben példaértékű munkát folytató szervezet vezetőségének közleményben tételesen magyarázkodnia kelljen egy pusztító, öncélú, kétszínű magyar államvezetésnek? Olyanokkal az élen, mint te? Az vigasztal csupán, hogy van az az emberi méltóság, amely nem hajol meg előttetek. 

És ha már itt tartunk, legalább egy kérdésben így utólag, mivel már úgyis mindegy: csatlakozz  az  MCSMSZ leköszönt - és emberi méltóság tekintetében magasan fölötted álló - vezetőihez, és mondd azt, hogy a moldvai csángók ügye ezzel a vitával már eddig is súlyosan sérült, ezt a helyzetet tovább rontani semmiképpen se szeretnéd.



A bejegyzés trackback címe:

https://hacsaknem.blog.hu/api/trackback/id/tr784085175

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

notriani 2012.02.10. 07:28:35

Aki a pénzt adja, annak elszámolással tartozik az aki kapja! Természetes kéne legyen az, hogy úgy kezelje az a személy/szervezet a támogatást, mintha a saját pénzét kezelné! Ha kenyérre kérte, akkor kenyeret vegyen belőlle és ne italt, vagy ha épp 4 kenyér elég egy hétre, akkor ne 8-at számoljon el a könyvelésbe! Ezekkel egyet értesz?

Igy tisztességes és helyén való?

H_A 2012.02.10. 07:38:28

@notriani: Természetesen egyetértek. Ami a probléma ebben az esetben is, hogy nem ez volt az indíték, és mostmár valóban nem fogom tovább magyarázni, hogy miért. Elgondolkodtató, hogy miközben egy ügyről beszélünk, mennyire könnyű félresiklani.Mit gondolsz arról, hogy mennyibe kerül egy ilyen "tisztázó ellenőrzés"? Többe került, mint a kifogásolt üzemanyag, az a baj:)

tempetőfi 2012.02.12. 14:40:15

Nézzünk egy picit a számok mögé, ha már az általam kissé szórakoztatónak talált autognómia ilyen vehemenciával köti össze a csángó oktatási programot az RMDSZ-es Iskola Alapítványtól "elvett" oktatási-nevelési támogatással. Az az évi több mint kétszázmillió adóforintnyi "kezelési költség" például, amibe az Iskola Alapítvány munkatársainak áldozatos és elkötelezett munkája került, több, mint a csángó oktatási program évi költségvetése, tehát nem csoda, ha mai napig prüszkölnek. (Erről lásd: mandiner.blog.hu/2011/05/23/iskola_a_hataron_tul_2). Ez egy.
Kettő: ha már így elvered a port a Nemzetpolitikai Államtitkárságon, akkor, kérlek, piszkáld meg egy picit azt a kérdést is, hogy mit tehettünk volna mi, erdélyi magyarok a csángók érdekében. Itt is van erre fordítható közpénz, a mi adólejeinkből a "legreprezentatívabb kisebbségi szervezet" évente kb. egymilliárd forintnyi lejt fordíthatna többek között erre a célra. És tegyük fel halkan a kérdést: mennyit fordít, mennyit fordított az évek során?
Majd vonjunk le belőle következtetéseket.
Higgadtan, csak a számokra alapozva.
Játszunk egy ilyent?

notriani 2012.02.12. 16:48:12

tempetőfi: autognomiától ne várd! Ő rmdsz-s, azoknak nincs lelkiismeretűk! Rmdsz hiányosságairól, miért nem ír? mindegyik cikkében csak a Fidesz így a Fidesz úgy! Kilóg a lóláb autgnomia! RMDSZ semmit se tesz erdélyi magyarokért, és azon belül a csángókért! Őket miért is nem vonja kérdőre?

Ja és autognomia, tisztázó ellenörzéshez joga van, nemde? Akkor miért hápcizól annyit? Plakátragasztó pártkatona vagy és probálsz nyomulni a jegyzeteiddel az rmdsz-en belül?

tempetőfi 2012.02.12. 17:32:48

@notriani: a plakátragasztás még nem zárja ki a gondolkodást, adjuk meg az esélyt autognómiának is, hátha hajlandó párbeszédbe bocsátkozni. Mert személyeskedni lehet, és szokás is, de nem nagyon visz előbbre.

H_A 2012.02.12. 18:05:49

@tempetőfi: értékelem, hogy a notrianira nem jellemző civilizált módon kommentelsz, tiszteletben is tartom a meglátásaidat. A sértő, személyeskedéssel nem áll módomban foglalkozni. Elgondolkodtat viszont, hogy bármiről is írnék, visszatérő motívum az RMDSZ. Szóval bármit játszhatunk, és örülnék is, ha konstruktív párbeszéd alakulna ki, ami nem a sértegetésben merül ki. Neked válaszolva, igen, az amit leírtam egyáltalán nem zárja ki azt, hogy az erdélyi magyarság, és annak magasabb szintű képviselete ne tehetett volna többet ezért a közösségért. A párhuzam megvonásával (Iskola Alapítvány) pedig annyit akartam szemléltetni csupáncsak, hogy nem az volt a kérdés akkor sem, és most sem, hogy valami működik, működtessük, hanemhogy átruházni az infrastruktúrát, merthogy nem szeretjük már az RMDSZ-t, mert az MSZP, és az elmúlt nyolc év, és különben is. Szíve joga a kormánypártnak, megteheti, én meg gondolhatom ezt róla, mert ezt gondolom róla. Egyszerűen nem helyeslem a sérelmi politizálást, mert abból a legritkább esetben sem sül ki semmi jó. Merthogy ugye abban egyetértünk, hogy egy közösségi érdeket felülírt a kontextuális politikai érdek?

OminózusZsé 2012.02.12. 18:19:02

Lehet, én "anyaországiként" kicsi vagyok ahhoz, hogy átlássam az összefüggéseket..ellenben nem volt itt szó RMDSZ-ről. De a kavargó indulatok szórakoztatóak. autognomia! kedvelem ezt a blogot, mert egészen érdekes és újszerű ez a perspektíva! További jó munkát:)

tempetőfi 2012.02.12. 18:33:13

@autognomia: számomra kérdéses, hogy valóban sérelmi politizálás eredményezte-e ezeket a lépéseket. Az RMDSZ az oktatási-nevelési támogatással visszaélt, jelentős politikai tőkét halmozva fel vele, meg egy kicsit drága mulatság is volt (erről a linkelt posztomban írtam, nem ismételném meg). A csángó ügyben pedig hadd legyenek fenntartásaim a megfogalmazásaiddal kapcsolatosan. Anélkül, hogy bármelyik oldal mellett állást foglalnék, alapvetően olyasminek a tünete, amit én nagyon nem szeretek (bár ezzel alighanem nagyon kisebbségben vagyok): az elmúlt évek támogatáspolitikája, főleg 2004 december 5-e után arról szólt, hogy nekünk, határon túli magyaroknak alanyi jogon járnak az adóforintok, Pestről adják'sza ide, de ahhoz semmi közük, hogy mi hogyan költjük el, münk jobban tuggyuk. Ezt én nagyon károsnak tartom. Egyrészt: közpénz, az elköltéséről a kifizetőnek is el kell számolnia, és ha szemet huny a rendellenességek fölött, akkor az ellenzéki sajtó szedi szét darabokra. Másrészt: az alanyi jog kiszolgáltatottá tesz bennünket. Ha végignézed az elmúlt évtizedek törekvéseit, mindig valahonnan kintről/felülről (Budapest-Bukarest-Brüsszel-"Európa") várjuk a megoldást a bajainkra. Nem vagyunk hajlandóak dönteni, a politikusaink pedig nem hajlandóak vállalni a felelősséget a döntéseikért. Közösségként ez lehet a halálunk.
Harmadrészt: az igaz, hogy a helyi sajátosságainkat mi ismerjük jobban, de tapasztalataim szerint a magyarországi vállalati, intézményépítési, pénzügyi kultúra fényévekkel a romániai előtt jár. Persze, lehet "balkánozni", ami ugyan magyarázat, de nem mentség. Ha vannak jó javaslatok, nem értem, miért kell zsigerből elutasítani azokat.
A csángóoktatás ügyében minden érintett szereplővel sokszor és sokat beszéltem az elmúlt két hétben, lehetőségeimhez képest próbáltam a megoldás irányába terelni az ügyet. Ennek a sikere viszont nem rajtam, vagy rajtad áll vagy bukik, hanem a szereplők hozzáállásán. Mi, persze, megmondhatjuk a tutit, bár az általam ismert információmennyiség alapján nem tudnék egyértelmű szentenciákat megfogalmazni konkrétan ebben az ügyben, inkább részigazságokat látok, hát azokat kellene összebékíteni, eggyé kerekíteni. Ez jelentheti a közösségi érdeket, amire utalsz.
De azzal, hogy harcosan elküldjük a "másikat" melegebb éghajlatra, aligha jutunk el idáig.

H_A 2012.02.12. 18:55:08

@tempetőfi: Ez teljesen rendben van. Annyit tennék hozzá, hogy távolról sem kívántam az "alanyi jogon kijár" intézménynek szobrot állítani, nyilvánvalóan nem gondolom én sem így. A fenntartásaid jogosak, hiszen valószínűleg egy másik perspektívából szemlélődsz. Nem tudom, milyen esélyei vannak/lehetnek az összebékítésnek, de pillanatnyilag azt hiszem nagyon távol állunk tőle.

tempetőfi 2012.02.12. 19:08:35

@autognomia: bízzuk rájuk, felnőtt emberek, ahogy mondani szokás, van "buletinjük". Én látok rá esélyt, hagyni kell, hogy dolgozzanak rajta. Mi nem fogjuk és nem is tudnánk megoldani helyettük a kérdést.

H_A 2012.02.12. 19:21:03

Egyetértek. Majd kiderül melyikünknek volt igaza:)

tempetőfi 2012.05.09. 17:49:52

Hopá, most megint visszajutottam a Facebookról ide, jut eszembe, hogy is volt azzal a leköszönéssel, ami nem is történt meg?
süti beállítások módosítása