A nyelvtudás nem létszükséglet

H_A Címkék: statisztika felsőoktatás diploma közoktatás nyelvvizsga oktatáspolitika Magyarország Európa idegennyelv-oktatás Felsőoktatási Kerekasztal neylvtudás2013.09.25. 21:39

Olvasom, hogy a Felsőoktatási Kerekasztal javaslatára eltörölhetik a nyelvvizsga kötelezettséget azokon a felsőoktatási képzéséken, ahol nem létszükséglet a nyelvtudás. Így több lesz a diplomás és javulnak a statisztikák, amelyek még jócskán elmaradnak az uniós átlagtól. Nos, szerintem is időszerű lenne e nyelvvizsga-amnesztiával kapcsolatos mizéria végére pontot tenni. Már évekkel ezelőtt is igaz volt, a helyzet azóta sem változott: túlságosan régóta tologatja maga előtt a magyar oktatáspolitika ezt a kérdést anélkül, hogy megnyugtató módon sikerült volna választ találnia rá. A teljesen hiábavalóan eltelt idő ellenére nekem nagyon úgy tűnik: továbbra is csak egy járulékos probléma megoldására irányuló javaslattal állunk szemben. A kutyát nem érdekli (hát még a Felsőoktatási Kerekasztalt), hogy egész Európában még mindig Magyarország áll a legrosszabb helyen a nyelvtanulás szempontjából, amikor nekünk a statisztikát kell javítani. Különben is: tanuljon meg Európa magyarul, ha akar tőlünk valamit, nemdebár?

Nem hiszem, hogy a diplomás fiatalok szakmai felkészültségét vagy felkészületlenségét közvetlenül a nyelvvizsga meglétéből vagy hiányából volna érdemes/lehetne levezetni. Nem gondolom azt sem, hogy a nyelvtudás kizárólagos mértékegysége a nyelvvizsga megléte volna, vagy hogy egyenlőségjelet tehetnénk a kettő közé. Viszont ez a létszükséglet-nem létszükséglet megközelítés megöli a bikát.  Bármennyire is logikus, hiszen az evés-ivás-ürítés viszonylatában valóban nem létszükséglet egy szaros nyelvvizsga.

A lényeg, hogy csináljunk valamit oktatáspolitikailag úgy, hogy tulajdonképpen nem csinálunk semmit. Kozmetikázzunk egy elegánsat a statisztikán, és máris verhetjük a mellünket, hogy megnőtt a diplomásaink száma, és felzárkóztunk Európához. Hátha senki nem veszi észre, hogy ugyanazért a plecsniért/papírért/elismerésért immár kevesebb tudás is flottul elég. A mennyiség minőség rovására történő favorizálása fél egészség, nem baj, ha a nyelvtudás seregét továbbra is mi hajtjuk Európában.

Vigyük csak egyre lejjebb a mércét. A nyelvvizsga csak a bajnak van nekünk. Nem is csoda: mifelénk történelmileg determinált, hogy nem szeretjük ezeket a domináns, minket leuralni kívánó (világ)nyelveket. A németet, az oroszt is mindig kényszerből tanultuk anno az éppen uralkodó rezsim függvényében. Nem csoda hát, hogy monokulturális szép hazánkban úgy érezzük: védekeznünk kell mindentől, ami idegen. Következésképpen nyelvükkel egyetemben az idegeneket sem szeretjük, így aztán - bármilyen mellékesnek tűnik - nyelvutdásunkkal pontosan fordítottan arányos a xenofóbiánk.

Megnyugtatóbb nekünk magunk között lenni magyarul, a pacalpörkölt megevéséhez igazán nincs szükségünk angol nyelvtudásra. Nem véletlen. Hogy Magyarország tudtommal még mindig nincs azok között az európai országok között, ahol kötelező első idegen nyelvként angolul megtanulni a középiskolákban. Hogyan is lehetne, amikor a köznevelésért felelős államtitkár kemény energiákat fektet az idegen nyelvű oktatás elleni harcba? Nálunk a hazafias nevelés, és az oktatási intézmények egyházi fenntartásba helyezésének mániája összeegyeztethetetlen az idegen nyelv oktatásával. Miközben Finnországban, Hollandiában, vagy éppen Csehországban és Luxemburgban minden felső középiskolai osztályban tanítanak két vagy több idegen nyelvet, nálunk az (ál)keresztényi erkölcsök mesterségesen kötelezővé tett sulykolása például ennél sokkal fontosabb.

Mindezt csak azért említettem az összes többi mellett, amit nem, mert elkeserítő, hogy a jelenlegi kormány oktatáspolitikája egyértelműen példázza, mennyire nem prioritás megteremteni a nyelvtudás megszerzéséhez szükséges átgondolt, pragmatikus feltételrendszert. Amely biztosítaná az idegennyelv-tanulás folytonosságát az oktatás különböző szintjei között. Bezáruló perspektívákat sejtet, hogy a magyarok legrosszabb ősi reflexeit emeli négyzetre a kormány dilettáns oktatáspolitikája. Rossz kádári beidegződéseink újjáélesztése ez. És egy egész rendszer kudarca. 

Miközben Hoffmannék, Klinghammerék az oktatás államosításán dolgoznak fáradhatatlanul, a (nemzeti) prioritássá kikiáltott nyelvtanulás üres szlogenével ki lehetne tapétázni az oktatási intézményeket óvodától egyetemig. De legyünk igazságosak. Van nekünk egy Fehér könyvünk, amely A magyarországi idegennyelv-oktatás fejlesztésének koncepciója az általános iskolától a diplomáig címet viseli. Öröm, hogy egyáltalán van egy ilyen, és hogy a dokumentum összeállítói egy viszonylag korrekt helyzetelemzésből indultak ki. Hatalmas bánat, hogy egy meglehetősen életidegen, sok esetben megvalósíthatatlan, illetve komoly kockázatokat rejtő javaslatokat fogalmaztak meg. (A részletekről bővebben itt.)

Akárhonnan is nézem, amíg ma oktatáspolitikusaink azon elmélkednek, hogy mi legyen a megtanulandó nyelvek sorrendje, azon filozófálnak, hogy vajon a megszerzett angol nyelvvizsga után a diákok miért nem akarnak még egy idegen nyelvet megtanulni, vagy ha mégis, akkor ez milyen nehézséget okoz számukra, addig valóban nevetséges a kötelező nyelvvizsgát a diplomamegszerzés feltételei között emlegetni. Ehelyett a tulajdonképpeni feladat annak elérése lenne, hogy az oktatásból kilépők legalább egy idegen nyelvet megfelelő szinten legyenek képesek használni. De nem. Ehelyett itt az újabb kísérlet egy szegénységi bizonyítvány kiállítására. Egy magába forduló, elszigetelődő, versenyképességben egyre inkább lemaradó országról. Ahol az emberek kétharmada "bikicsunáj" szinten, kézzel-lábbal is nehezen képes elmutogatni, merre van az arra.

Nem, a nyelvvizsga egyáltalán nem azonos a nyelvtudással, nem a papír teszi az embert, de jelentősen közelebb vihet hozzá. Nem, egyáltalán nem kötelező mindenkinek diplomát szerezni. De hogy a fényesen csillogó statisztika miatt inkább eltöröljük a kötelező nyelvvizsgát, ahelyett, hogy minél több diák számára megszerezhetővé tegyük (ezáltal a diploma értékét is növeljük), igazán nemzeti diadal. Az igénytelenség és kivagyiság újabb bizonyítéka. Mert hogy egy magát diplomásnak valló lény, EU-s állampolgárként egy mukkot se tudjon angolul, egyszerűen nevetséges. Önmagában az, hogy erre igénye sincs, elkeserítő. De hogy az oktatáspolitika még tegyen is rá egy lapáttal, az egyenesen tragikus.

Nem, a nyelvtudás nem létszükséglet. Az ürítés az. De attól,  hogy berúgjuk az ágy alá a sz*rt, a bűze nem lesz elviselhetetlenebb. Valahogy így állunk mi is ezzel az egész idegen, nyelvi dologgal.

A bejegyzés trackback címe:

https://hacsaknem.blog.hu/api/trackback/id/tr815532950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 15:06:49

A magyar állam nem veszi meg a tudásodat, mert a magyar közigazgatásban csak a diploma a diploma...a befejezett tanulmányok nem! Tehát ha nincs nyelvvizsgád nem vesznek fel az adott pozícióra akkor sem ha alkalmas vagy rá.

panelburzsuj 2013.09.26. 15:10:25

@Tota12:
Ne legyél mohó, várd ki, amíg pont neked lejjebb szállítják az "alkalmasság" szintjét.

OVI mamája is képesítés nélküli pedagógusként kezdte - és lám, milyen remek embert tudott növeszteni...

panelburzsuj 2013.09.26. 15:14:11

@Tota12:

Egyébként azon elspekuláltál már, hogy ha akad majd a posztodra olyan valaki, akinek lesz "önkéntes" nyelvtudása, és az államnak ő annyival kívánatosabb lesz, hogy téged utcára pakol - akkor kire fogsz megsértődni?

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 15:18:42

Nem a szintről van szó, hanem arról, hogy szakmai szempontból irreleváns tudáshoz kötik a releváns tudás elismerését.

Gondolj bele ha valaki mondjuk teszemaszt földmérő mérnök... az a dolga hogy kimérje a telkedet, házadat, megcsinálja a térképet, ellenjegyezze stb. Jobb vagy rosszabb szakember lesz attól hogy van egy angol nyelvvizsgája amit sohasem használt? Márpedig muszáj megcsinálnia mert nem adják oda a diplomáját és nem írhat alá máshogy. Lehet ő a világ legjobb földmérője, ha mondjuk segg hülye az angolhoz akkor sohasem mérheti ki a házadat...ez így nem fair. És nem érdekel se a Hoffmann Rózsa se az EU statisztika se semmi

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.26. 15:19:23

@Tota12: Mennyire jó lenne, ha a Bevándolási Hivatalnál senki se beszélne a magyaron kívül egyetlen másik nyelvet sem. Vagy az óvodákban még csak véletlenül sem lenne heti egy angol foglalkozás sem. És ha mindenki természetesnek venné, hogy a rendőr nem tud egyetlen külföldinek sem segíteni, tanuljon meg a turista magyarul. A szociális munkások se dolgoznak még véletlenül sem a menekülttáborokban külföldiekkel...
Ha tanultál volna nyelveket, akkor talán látnád, hogy nem ilyen egyszerű a világ.

smartdrive 2013.09.26. 15:19:37

@Online Távmunkás: meg az is, aki tud mondjuk szlovákul vagy norvégul az angol helyett. pedig a diplomát megkapja

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 15:19:40

Nem az államigazgatásban dolgozom panelburzsuj :)Csak a "diplomám" kapcsolódik ahhoz a területhez. Mint említettem térinformatikával foglalkozom.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.26. 15:21:46

@Tota12: Magyar vagy külföldi fejlesztésű programozási nyelveket használsz a térinformatikai rendszerekhez?

smartdrive 2013.09.26. 15:21:50

@Tota12: az angol nyelvtudása releváns lehet, mert azzal lépést tud tartani a szakma fejlődésével. de a diplomáját megkapja a szakmailag felesleges bolgár nyelvtudásra is...

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 15:23:44

@Online Távmunkás: Nem azt mondtam hogy munkakörök betöltéséhez ne kelljen nyelvvizsga. Azt mondtam hogy azon diplomák kiadásához ne kelljen nyelvvizsga amely területekkel kapcsolatos munkavégzés elsődlegesen Magyarország specifikus. És amint olvashattad tanultam nyelvet, csak a nyelvvizsgát nem tettem le.

A nagyobb céges álláshirdetéseiben amúgy nem is nyelvvizsgát, hanem nyelvtudást kérnek már, amelyet tesztelnek is. Nyilván nem véletlenül.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.26. 15:24:27

@smartdrive: A magyar-szlovák páros nem túl nyerő, mert van bőven felvidéki magyar, aki ugyanezt tudja. De a norvéggal már érhet valamit, persze több száz norvégul beszélő nem tud Magyarországon elhelyezkedni, de néhányra szükség van.

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 15:25:07

@Online Távmunkás: Térképész/Földmérő vagyok nem programozó, úgyhogy semmilyet.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.26. 15:27:10

@Tota12: Már régebben is tesztelték a cégek a nyelvtudást, mert közismert, mekkora üzlet a diplomák és a nyelvvizsgák hamisítása. Viszont az állami szférában a mai napig csak papírt kérnek és a köztisztviselőknek adják a nyelvvizsgára a pótlékot akkor is, ha sose használja a nyelvet.

panelburzsuj 2013.09.26. 15:28:47

@Tota12:

Három kérdés:

1. Ha tanultál nyelvet, mi gátol a vizsgázásban?

2. Közölték-e veled a szakmaválasztáskor, hogy nyelvvizsga is kell diplomához?

3. Az ábécében is átöntöd a tejet kannába, hogy neked úgy is jó, és kenjék a hajukra a tetrapakot?

panelburzsuj 2013.09.26. 15:30:39

@panelburzsuj:

(És persze adják ötven forinttal olcsóbban, hiszen te csomagolást nem kértél...)

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 15:32:21

@Online Távmunkás: Így van. Ott a papír meg a pecsét a lényeg sajnos. Ráadásul olyan a rendszer, hogy "Pirike" aki mondjuk 83-ban elvégezte az xyz szobanövénytudományi egyetem kávéfőzés szakát államilag és becsüccsent egy minisztériumba nyelvvizsga és minden nélkül az sokkal jobb helyzetben van mint akit újonnan vesznek fel ugyanarra a pozícióra.

prof. med.univ. doktor 2013.09.26. 15:36:23

@Tota12: Na, ez jó példa. Anyám földmérő mérnök, az egyik legjobb a szakmájában a megyében. Még mai napig is dolgozik, 75 évesen, mert igény van a munkájára. Pedig nem beszél idegen nyelvet. Elgondolkodtam, hogy mikor ő végezte a főiskolát 2 gyerek mellett, ha még nyelvvizsgáznia is kellett volna, vajon lett volna módja a SZAKMÁT ilyen jól megtanulnia?

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 15:37:06

@panelburzsuj: Látom mindenképpen fogást szeretnél találni rajtam :)

1. Elmentem szintfelmérésre és sajnos nem állok olyan szinten, hogy legalább 1-2 intenzív tanfolyam nélkül sikerüljön. Megértem az angolt és élőszóban is jól ki tudom fejezni magam de ez nem elég a nyelvvizsgabizonyítványhoz. A tanfolyamok viszont sokba kerülnek és fontosabb dolgokra kell most a pénz.

2. Természetesen tudtam hogy kelleni fog. Úgy gondoltam hogy valahogy majd kigazdálkodom azt is de a tandíj mellett sajnos nem sikerült.

3. Pontosíts kérlek, hogy mire írod a hasonlatot.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.26. 15:41:50

@Tota12: A házadhoz a telket valószínűleg nem egy okleveles földmérő és földrendező mérnök vagy egy okleveles földmérő- és térinformatikai mérnök fogja kimérni. Viszont az esélyesebb, hogy a földnyilvántartást ő fejleszti vagy hogy ő ellenőrzi a banknál a jelzáloghitelek értékbecslőit vagy felméri a település vízháztartását.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.26. 15:45:28

@Tota12: Manapság az egyetemi földmérő képzés a térinformatikával van összevonva, a térinformatikai rendszerek használatához pedig nem kell egyetemi végzettség.

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 15:45:50

@Online Távmunkás: De igen. A földmérő mérnökök 90%-a mér és bármilyen térképet be kell adni a földhivatalnak azt csak ő írhatja alá. Ha valaki földmérő technikus akkor önállóan (hivatalosan) nem végezhet munkát csak földmérő mérnök mellett. (Ez pont olyan mint a jogászoknál ott se írhat alá aki ügyvédjelölt) Amiket felsoroltál területeket, ott is dolgoznak földmérők de jóval kisebb számban mint a terepiek.

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 15:47:45

@Online Távmunkás: A rendszer használatához önmagában nem kell végzettség. Csak a földmérő igazolványhoz például ami nélkül nem veszi be a földhivatal a térképet.

panelburzsuj 2013.09.26. 15:51:55

@Tota12:

Nem, nem fogást keresek.

Arra akarok rámutatni, hogy mennyire a "körülmények" szabják meg, mi a "releváns" tudás.

Van egy rakat bányamérnök ismerősöm. Pontosabban: zömmel csak volt bányamérnökök, hiszen csak töredékük dolgozik az "eredeti" szakmájában.

Többen éppen "földmérővé" képeztek "le" magukat. Mert a sokrétű tudásuknak az ábris, a géprajz, a bányaméréstan volt az a szeletkéje, amelyet kicsit átfazonírozva "releváns" - és piacképes tudássá tudtak formálni.

Amit a nyelvtudás áráról mondasz, abban van a lényeg: az "ingyenes" diploma bizony egyre többe került eddig is. Mert nemcsak nyelvet, de pl. jogosítványt se kapsz a suliban. Meg otthoni számítógépet se osztanak beiratkozáskor, de még ingyenes internetkévézó-bérletet se ...

Neked a nyelvre nem futotta.

A másiknak meg laptopra.

Sokaknak meg tízóraira.

panelburzsuj 2013.09.26. 15:56:07

@Tota12:

Tudod, mekkora zúgást keltett a kertépítészek között a "jogosultságaik" drasztikus kiterjesztése építészekre, erdőmérnökökre, meg egy csomó más szakmára??

A te szakmádat is az állami, mesterséges piacszűkítés árazza föl.

Számolsz azzal, hogy ez megváltozhat?

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 16:01:28

@panelburzsuj:

Persze a körülmények szabják meg ezzel egyet is értek és azzal is hogy nyilván sokaknak sajnos nem futja tízóraira. De miért nem lehet a következőt tenni például

X főiskola nemzetközi tanulmányok szak felvételi követelmény Y nyelvvizsga

Z főiskola állattenyésztési szak Y nyelvi érettségi

És akkor utána a diplomaosztásnál már mondjuk nem néznék a nyelvet. Akinek kellene, vagy olyan helyre szeretne menni dolgozni az úgyis megcsinálná.

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 16:06:35

@panelburzsuj: Piaci szegmensben dolgozom nem államiban értsd már meg :) Csak sok földmérőt, térképészt, erdőmérnököt, agrármérnököt ismerek :)

Az állam minket nem áraz/szűkít sehová. De kicsit úgyérzem, hogy elbeszélünk egymás mellett.

Lényeg a lényeg ez a véleményem. Én örülök ha kiadják nyelvvizsga nélkül azt a papírt amiért tisztességgel megdolgoztam. Keresni nem fogok tőle többet és állást sem fogok miatta váltani, de aludni nyugodtabban fogok tőle.

panelburzsuj 2013.09.26. 16:07:26

@Tota12:

Erre már céloztam fönntebb: mert ahhoz, hogy középiskola végéig minden épkézláb tanuló használható nyelvtudást kaphasson össze a "normál" keretekkötózött, ahhoz helyet kellene csinálni az a órarendben egy csomó más tárgy rovására.

És a - politikailag roppant "hasznos" - "magyar-töri lobbi" fölhergelése helyett egyszerűbbnek látszott ilyen sunyi módon a privát szférába terelni a "megfelelési kényszert".

panelburzsuj 2013.09.26. 16:10:58

@Tota12:

váááá...

Nem pont te mondtad, hogy a pecséted érvényessége a lényeg?

És azt nem állam, jogszabály írja elő, hogy ki nyomhat érvényes stemplit, ki kanyaríthat érvényes aláírást egy földmérési dokumentre?

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 16:16:33

De most bocs hogy ezt mondom de soha nem fog minden tanuló használható nyelvtudást kapni akkor sem ha előírják. Egyszerüen azért mert amiben az egyik ember jó abban a másik ember gyenge.
Ha Julika jó kémiából de szar magyarból akkor elmegy vegyészmérnöknek és az erősségét használja nem pedig magyartanárnak megy...és vegyészmérnökként nem fogják számonkérni rajta pl. a jambikus hexamaterek szabályait.

Ha Pistike jó matekból de nem bír felmászni a kötélen elmegy atomfizikusnak nem pedig tornatanárnak....a paksi atomerőműben meg senki se fogja tigrisbukfencre kérni.

A nyelvérzék és nyelvtudás ugyanilyen tudás. Van aki erősebb benne van aki gyengébb. Viszont jelenleg a rendszer úgy néz ki hogy Julika nem lehet vegyészmérnök addig amíg be nem nyalja a jambikus hexameterek mikéntjét pedig a munkájához semmi köze nincs :) ( a példák sarkalatosak és túlzóak)

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 16:22:47

@panelburzsuj: Én mostmár nem tudom követni hogy min vitázunk :) Nekem nincs pecsétem. Nem én vagyok a földmérő mérnök ezt a szakmát példaként hoztam

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.26. 16:38:06

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Nézz utána, hogy mi az a kandzsi és hogy honnan vették át a japánok. A japánok azzal kezdik az egyetemi tanulmányaikat is, hogy megtanulják a szakszavak leírását.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.26. 16:39:21

@panelburzsuj: Végülis, a munkavégzéshez elegendő a nyelvtudásuk, ha belegondolok, milyen munkákat végeznek :)

kiwirágós kivirradtig 2013.09.26. 16:46:16

"egész Európában még mindig Magyarország áll a legrosszabb helyen a nyelvtanulás szempontjából"

Mondjuk ennek az is lehet az oka, hogy a magyar az egyetlen olyan önálló országot alkotó nép, amelynek nincs szintén önálló országot alkotó közeli (mondom: KÖZELI) nyelvrokona.

A finneknek ott vannak az észtek, a szláv, a latin meg a germán nyelvű országokról nem is beszélve, ráadásul ezek még egymással is rokonok, egy orosznak mondjuk jóval könnyebb megtanulni angolul, mint egy magyarnak (pl. onnan is tudom, hogy nekem mennyit segített az orosz az angoltanulásban).

Ennek ellenére mondjuk az újlatin nyelvű népek kurvára nem beszélnek semmilyen más nyelvet az esetleges másik újlatin nyelven kívül. Szlávok dettó.

Szóval hagyjuk már a baromságokat.

Ráadásul én már a kezdetektől baromságnak tartottam azt, hogy a diplomához kötelező a nyelvvizsga (annak ellenére, hogy nekem van kettő, igaz, az egyiken már csak gagyogok, mert vagy 20 éve nem használtam, míg a másikat mai napig napi szinten).

Akinek szüksége van rá, megtanulja a nyelvet. Akinek meg nincs, mi a fasznak basztatni vele. Attól még lehet kiváló mérnök vagy mondjuk földrajz-biológia tanár.

Szóval zsigerből idehánytál egy csomó demagóg baromságot.
Persze biztos könnyebb volt, mint gondolkodni.

panelburzsuj 2013.09.26. 16:50:24

@Tota12:

Nem vitázunk - beszélgetünk.

Bár már én se nagyon látom a fonalat. Azon kívül, hogy neked a nyelvvizsga jelent gondot, tehát te ellene gyűjtögeted az érveket.

panelburzsuj 2013.09.26. 16:53:04

@kiwirágós kivirradtig:

Ötből négyen megcsinálják.

Neked mi nem jött össze?

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.26. 16:55:30

@Online Távmunkás:

Így igaz. A kínai csak logografikus írás, a japán meg csak részben az.

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2013.09.26. 16:55:58

@panelburzsuj: Ja jól van csak a szóhasználataidból indulat tükröződött. :)

Hát sok érvet a nyelvvizsga - mint intézmény mellett nem látok. Max annyit hogy alapot ad azoknak az embereknek akiknek amúgyis jó nyelvérzékük van és szeretnék is a nyelvtudásukat fejleszteni.

panelburzsuj 2013.09.26. 16:59:39

@Tota12:

Pont annyit ér, mint minden más vizsga.

Megmérheted magadat - meg kapsz egy kitűzőt, hogy ne kelljen minden kuncsaftnak kétnapos bemutatót tartani abból, hogy mi mindenhez értesz.

kiwirágós kivirradtig 2013.09.26. 17:02:39

Mindez persze nem jelenti azt, hogy nem lenne kurva nagy szükség általános iskola 3. osztálytól kötelező angoloktatásra (csakis angol, mert ma az angol A NYELV), esetleg ha akar valaki, akkor 5. vagy 6. osztálytól választhasson 1 vagy 2 másik nyelvet (ha van nyelvérzéke a gyereknek, meg kedve is van hozzá, mert ha egyik sem, akkor mi a lófasznak elvenni a kedvét az élettől is egy olyan, a szülők vagy tanárok által hasznosnak vélt dologgal, amit utál, mint a nyálkás-véres szart).

Viszont ennek a képzésnek nem az kellene, hogy legyen a célja, hogy nyelvvizsgát szerezzenek a gyerekek, hanem az, hogy egyrészt meglássák a nyelvtanulás hasznát, másrészt meg legalább gagyogni tudjanak bárhol külföldön (vagy itthon külföldiekkel).

Én mondjuk emlékszem, mennyire jó érzés volt, amikor 12 évesen a Szovjetunióban én tolmácsoltam a szüleimnek, 2 év orosztanulás után. Természetesen hibásan beszéltem, meg egy csomó szót nem ismertem, de megértettek, válaszoltak, amit akartunk, elértük, még az orosz határőr meg vámos is örült, hogy oroszul szólunk hozzájuk, még ha csak egy gyerek fordítja is, amit a szülők mondanak.
De rohadtul nem a nyelvvizsga volt a célom, bár amikor lehetőségem volt rá, letettem - még a diploma előtt, bár akkor még nem volt kötelező -, ha más nem, azért jó volt, hogy akkoriban még fizettek nyelvpótlékot, ami kezdő mérnöki fizetéshez nem jött rosszul.
Beszélni viszont már alig beszélek oroszul.
De van egy nyelvvizsgám belőle.
Hurrá?

Az egyetemeken-főiskolákon meg szintén kötelezővé tenném az angolt, a nyelvvizsga lényegtelen, mert kurvára nem fontos, hogy egy mérnök hibátlanul használja a perfect igeidőket, a műszaki szövegekben úgysincs ilyen, nagyrészt szenvedő szerkezetes meg sima jelenidős formák vannak. Ráadásul kurvára nem kell mesélni arról, hogy a nagymama hogy teszi el a lekvárt, arról kell, hogy a fogaskerék-áttétel hogy hajtja meg a kilincsszerkezetet. Ezt kell neki megtanítani angolul, nem a nyelvvizsgaanyag gyakorlati életben sokszor totál fölösleges részeit, a tesztek baromságairól nem is szólva, hogy most az adott szövegbe for vagy to a helyes elöljáró vagy vonzat. Ki a faszt érdekli?
Aki meg a nyelvvel akar foglalkozni mélyebben, az majd megtanulja.
(Ha megtanulja. A BKV feliratait meg a 4-6-os villamos régi angol szövegét nyelvszakosok fordítják/fordították, az angol nyelvűek meg csak röhögnek rajta. Hálistennek valakinek most eszébe jutott, hogy az ELTE angoltanárait kérjék fel az egésznek a megfogalmazására és felmondására is. Érdemes lenne összevetni a régit, ha megvan valakinek mondjuk Hegyi Barbarával vagy Rudolf Péterrel, meg a mostanit. Ég és föld. És nem a kiejtés miatt.)

kiwirágós kivirradtig 2013.09.26. 17:37:18

@d.hardman:
Ez mese.
Éltem Finnországban, tényleg beszél mindenki angolul, az utcaseprő is, de a túlnyomó többség (még az érettségizettek is) elég rosszul, erősen törve a nyelvet, vagy a finn logika szerint használva az angolt.
Aki jó, az talán 10%, anyanyelvi szinten meg kb. mint Magyarországon. Nagyon kevesen.

(Egyébként svédül is tanulnak 3. osztálytól, mégse nagyon beszél senki a svéd családok tagjain kívül, pedig a legutolsó csokiszeleten is ott van svédül is minden, ami finnül.)

@csepke:
Ez marhaság, a legtöbb beosztott mérnöknek életében nem kell angolul tárgyalnia, a szakirodalomhoz meg sokkal kevesebb elég egy alapfokú nyelvvizsgánál is, elég, ha a saját szakterülete nyelvezetét megérti. Abban viszont valószínűleg jobb, mint bármelyik nyelvtanár. Pedig az angol 12 igeidejéből valószínűleg csak azt a 3-at ismeri, ami neki kell.

@Szevasztok:
"mert a magyar nyelvtan logikája más neuronkapcsolatokat hoz létre, mint más nyelveké"
Ezt a baromságot magad találtad ki, vagy olvastad valahol?
Nem, mindössze annyi, hogy kurvára más a mondatszerkezet a magyarban, mint az összes többi európai nyelvben, kivéve a finnt meg az észtet. Ez utóbbi két nyelvet azért nehéz eleinte tanulni, ha előtte tanultál már 1-2-3 európai nyelvet, mert nehéz megszokni, hogy bár idegen nyelv, de nagyrészt úgy van minden, mint a magyarban.

Ami meg a kétnyelvű közeget illeti:
Mondjuk a németeknél, osztrákoknál tényleg. Melyik is a másik?
Meg persze a norvégok és svédek is kétnyelvű közegben nőnek fel. Azegyik országban van egy csomó svéd, a másikban meg egy csomó norvég.
Igaz, a két nyelv között alig nagyobb az eltérés, mint a szerb meg a horvát között, de azért kétnyelvű, persze.
Ja, és a volt jugó országok sem Európában vannak ezek szerint. Igaz, ott legalább háromnyelvű a közeg, mert ugye ott van a bosnyák is a szerb meg a horvát mellett, nem?
(Gy.k: egetverő baromságokat írtál.)

@letras_verdaderas:
Jaja, a spanyolok többsége kiválóan beszéli az argentint, a mexikóit, a peruit, a chileit, a portugáloké meg a brazilt és a mozambikit.
Mondjuk angolul vagy bármi egyéb nyelven kurvára nem tudnak, de ez ne zavarjon.

@eloi:
Maximálisan egyetértek.

@Eino81:
Azt azért te sem gondolod komolyan, hogy mondjuk egy németnek (vagy net adj isten egy orosznak) ugyanakkora erőfeszítés megtanulni angolul, mint egy magyarnak.
Persze, magyarul megtanulnia kb. ugyanaz, mint egy magyarnak németül, vagy legalábbis nincs nagy különbség. De azt azért ne próbáld már magyarázni, hogy rokon nyelveket tanulni ugyanaz, mint semmilyen rokonságban nem lévőket.

kiwirágós kivirradtig 2013.09.26. 17:38:05

@panelburzsuj:
Hát ahogy látom, neked az olvasás képessége.

euAgWzgmmtq7K 2013.09.26. 17:46:40

@kiwirágós kivirradtig: mese a faszt, majdnem öt éve élek itt, és 40 alatt mindenkivel tudok angolul kommunikálni. épp azért írtam, hogy magyar szinten anyanyelvi, mert nyilván nem valódi bilingual. de örülnék, ha Magyarországon csak feleennyi ember el tudná magyarázni angolul értelmesen, hogy mi történt vele, meg mit akar csinálni, mint Finnországban. az már nagy fejlődés lenne.

A svédeket pedig mindenki utálja gyakorlatilag, kb. mintha az orosz nyelvtudást kérnéd számon Magyarországon. Valóban látszik, hogy alaposan sikerült megismerned az országot.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.26. 17:50:52

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: A japánok több írásrendszert használnak és keverik őket. A kandzsi a kínai írásjelek átvétele, mellette a hiragana jelöli a ragokat, kötőszavakat, stb. A katakanát pedig főleg az idegen eredetű szavak, szakszavak, nevek leírásához használják.

letras_verdaderas 2013.09.26. 18:08:33

@kiwirágós kivirradtig: Örülök, hogy Te is megtapasztalhattad a finn valóságot. Érdekesek a megállapításaid, bár az észosztás, beszólás most nem nagyon hasznos. A dolog sokkal fontosabb az indulatoknál. Figyelj azért az odamondásra, hiszen a volt jugó országokban - nyilván tudod -, az oroszok nyomulnak a legjobban. Prágában ugyanez a helyzet. Bármilyen hihetetlen, Varsóban is tökjól elvannak, ahogy Pozsonyban, vagy Szófiában is. Ennyit a szláv nyelvcsaládról.A többnyelvűség ezekben az esetekben valóban csak rezdülésnyi nyelvi akadályok leküzdését jelenti. Kár egy legyintéssel elintézni a spanyolokat. Aki akar, ott is jól tud "külföldiül". Mellesleg Kubában a spanyol üzletemberek és bankosok tarolnak, mint az USA és Kanada (meg a németek, britek) helyi partnerei. Ismerek magyar vendéglátóst Barcelonában, naná, hogy katalánban is nyomatja! Mindezzel csak azt szeretném jelezni, hogy odamondani a legolcsóbb, közösen töprengeni, odafigyelni a másik emberre talán macerásabb. De hidd el, megéri. Nem titkolom, nekem a nyelvtudás létszükséglet.

kiwirágós kivirradtig 2013.09.26. 18:10:44

@nwp:
Már hogyne lenne. Ott van a nagyobb nyelvek közül a finn meg az észt, eléggé hasonlít mindekettő a magyarra (nem szavaiban, rendszerében), meg vannak a kis obi ugor nyelvek (manysi, hanti stb.), amelyek még jobban.
Ezek mind élő nyelvek.
Szókincsében a magyar javarészt szláv, úgyhogy akkor irány a szláv nyelvek tanulása.

A magyar egyébként nem annyira kis nyelv, valahol a 35. legnagyobb környékén van a világon.
(Az, hogy hány ezrelék beszéli, más kérdés, mert ugye India meg Kína kb. a világ 30%-át alkotja lakosságszámot tekintve - még tök haszontalan mindkettőnek megtanulni a nyelvét, hacsak nem ott akarsz dolgozni).

@panelburzsuj:
"Hogy a füttybe van, hogy VALAMILYEN nyelvet a magatehetetlen sérülteken kívül mindenki megtanul?"

Aha.
Csak hát milyen szinten?
Mert a középfokú nyelvvizsgát nem nevezném biztos nyelvtudásnak. De még a felsőfokút sem.

"Tolmács-fordító - az szakma."
Nem, az két szakma. Külön vizsgát kell tenni hozzá, és - legalábbis elméletileg, törvény szerint, amit persze senki nem tart be - akinek csak az egyik van meg, nem dolgozhat a másikban.

@Kovácsné:
Mondjuk a városi legenda magyarul úgy hangzik: mendemonda.
De valójában létezik, amit írsz. Amikor először jártam Finnországban, a svéd feliratok alapján értettük meg, amit megértettünk (angolból középfokom volt akkor, meg tanultam 1 évet németül valamikor gyerekként), finnül semmit, ha rokon nyelv, ha nem.
(Azóta már finnül is megértek ezt-azt - illetve már újra elég keveset, mert sikerül lassan kialudnom ezt a nyelvet -, de tanulni kellett hozzá, meg kint élni egy kicsit. :-)
Csak hát a svéd mjölk pl. sokkal jobban hasonlít a milch, milk (vagy akár malako) szavakhoz, mint a finn maito a magyar tejhez. :-)

@Online Távmunkás:
Gondolom, valami bölcsészidióta vagy.
Rendben, legyen ez, de akkor bölcsészeknek és egyéb nyelvszakosoknak is legyen kötelező egy BME szintű matek- és fizikaszigorlat. Sőt, eleve legyen felvételi is matekból és fizikából.
Na, így is rendben?
Azt hiszem, hamar megoldódna a hallgatóilétszám-kérdés, amivel itt Orbánék próbálkoztak év elején.
Mi a fasznak műszaki embereket nyelvvizsgára kötelezni? Azért már bölcsészbarom ezt találta ki?

panelburzsuj 2013.09.26. 18:13:54

@kiwirágós kivirradtig:

Hát látod...

Nem vártam ki, míg két marékkal kezded szórni a tudást közibénk, méltatlan, csököttagyú Zsákfosok közé.

Meg tudsz bocsátani? ...

kiwirágós kivirradtig 2013.09.26. 18:20:09

@d.hardman:
Anyanyelvi szintet írtál, és az mese.
A fiatalok többsége egyébként már nálunk is beszél angolul, kb. úgy, mint a finnek. Rosszul. De meg tudja értetni magát.
A svédeket nem nagyon utálja senki, a finn barátaim baráti körében is voltak finnországi svédek.

A svéd nyelvet, azt igen.

@Online Távmunkás:
Hát ennek azért kicsit még járj utána, mert nem egészen így van.
A hiragana meg a katakana szótagírás, kb. annyi a különbség, hogy az egyik kissé ünnepélyesebbnek számít.

@letras_verdaderas:
Aki akar, az itt is beszél bármilyen nyelven.
Szóval ne leszólással gyere már, ha hülyeséget írtál, hanem ismerd be. Madridban az utcán ha odamész 100 találomra kiválasztott emberhez, talán 5 tud angolul. Ennél még Budapest is jobb.
(Más kérdés, hogy Madridban külvárosokban a spanyolt is olyan akcentussal beszélik, hogy azt hittem, hirtelen Portugáliába csöppentem a metróval, a castellanóhoz nem sok köze van.)

kiwirágós kivirradtig 2013.09.26. 18:22:09

@panelburzsuj:
Elég lett volna elolvasni az első hozzászólásomat, hogy ne tűnj ennyire hülyének. Alulról a 3. bekezdés.

Amúgy mit kéne megbocsátani? Ellenem nem követtél el semmit.

letras_verdaderas 2013.09.26. 18:25:47

@kiwirágós kivirradtig: Majd átszálltál a 28-as villamosra és azt hitted, h Lisszabonban vagy, pedig a Népszínház utca volt az. A 200 szavas angol szókincseddel. Gratulálok. Észosztásban tényleg Te vagy a legjobb.

kiwirágós kivirradtig 2013.09.26. 19:30:08

@Tóth-Takó:
Hát olvastam már sokkal kisebb baromságokat is.

@Könnyen elkaptuk, uram!:
Igen kevés olyan szó van az angolban, ahol tolódhat a hangsúly.
A London pl. nem ilyen.

"Ha hosszan, caant, minden oké. De ha röviden, cant, lehet, hogy nem vesznek fel..."
Használj amerikai kiejtést, nem értik félre. :-)

Ezt a mit hogyan nem tudsz kiejteni dolgot hagyd már a picsába.
Kimentél fél éve Angliába, rád pirítottak párszor, hogy szarul beszélsz, és azt hiszed, hogy mindenki így van ezzel?
Neked elképzelhetetlen, hogy más megtanult rendesen angolul? Tudod, egyes helyeken tanítanak olyasmit is, hogy fonetika. Semmi köze a fonáshoz, még most szólok, nehogy úgy járj, mint Pokorni a balneológiával.
(Mondjuk nekem is amerikai angolos a kiejtésem, de azért nem szoktak szólni a brit angolok miatta. Esetleg megkérdezik, hogy Amerikában tanultam-e.)

Ami az írást illeti: az amcsik ráadásul simán keverik a kis- és nagybetűket kézírásban.

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Hát magyarul ilyet nem nagyon tudsz mondani. Legalábbis annak, aki elvégezte az általános iskolát, és nem a kocsmába járt nyelvtanóra helyett.

Szerintem nem hiszik azt, hogy a bad és a bed szót egyformán kell ejteni (vagy a tan és ten szót, stb.), csak egyszerűen nem hallják a két hang közti különbséget. A mai magyar fiatalok a magyarban sem hallják a normál és a zárt e közti különbséget, tehát az ember szót hiába ejti a vidéki embër formában, neki az egy és ugyanaz a hang. Magyarul kb. anyanyelvi szinten beszélő orosz munkatársaim pl. írásban folyamatosan keverték az a és az o betűt, mert mint mondták, nem hallják a különbséget.
Nekik van egy hangjuk a kettő között, ami északi nyelvjárásban inkább a, déliben inkább o, de egy fonéma.

@morbiczer:
Én bevezetném angolórára a korbácsot is.
Biztos, ami biztos, kényszerüljön az a kurva gyerek!

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.26. 19:35:38

@kiwirágós kivirradtig:

"A magyar egyébként nem annyira kis nyelv, valahol a 35. legnagyobb környékén van a világon."

A magyar kifejezetten nagy nyelv, benne van az első százban, ami atöbb ezet nyelv között jó teljesítmény. valahol a 60. helyen lehet.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.26. 19:36:38

@kiwirágós kivirradtig:

"Hát magyarul ilyet nem nagyon tudsz mondani. Legalábbis annak, aki elvégezte az általános iskolát, és nem a kocsmába járt nyelvtanóra helyett."

Ebben erősen tévedsz.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.26. 19:38:08

@kiwirágós kivirradtig:

"A mai magyar fiatalok a magyarban sem hallják a normál és a zárt e közti különbséget, tehát az ember szót hiába ejti a vidéki embër formában, neki az egy és ugyanaz a hang."

Mert a magyarok 80 %-a számára ez egy fonéma. Ha hallja is a különbséget, túl kicsinek érzi.

kiwirágós kivirradtig 2013.09.26. 19:45:44

@Könnyen elkaptuk, uram!:
Annyira nem.
Csak Anglián belül van legalább 15 dialektus, Amerikában meg 5 nagy nyelvjárás, és azon belül vagy 300 kicsi. És akkor még a helyi néger nyelvjárások benne sincsenek, és totál máshogy beszél egy néger New Yorkban (sőt, ott is másként Harlemben és Bronxban), meg Saint Louisban, és megint másként New Orleansban.
Texasban egy kis faluban pl. beszélgettünk (volna) egy olyan helyi seriffel, akit még a bennszülött angol haverom sem értett igazából, pedig anyanyelvén, angolul beszélt a seriff is.

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Az amerikai angolhoz kevésnek tűnik az a 14. Kicsit számolj utána.

@Nyomek:
Ööö... betiltották volna a nyelvtanulást?
Vagy csak hülyeséget beszélsz?

@smartdrive:
Egyetértek.
Aki 50 (nők 55) másodpercen beül nem futja le a 400 m-t, ne kaphasson diplomát.

@prof. med.univ. doktor:
Egyetértek.

kiwirágós kivirradtig 2013.09.26. 19:48:07

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Hát nem hinném.
Tudom, előjössz a pácsóval és társaival - de parányi logikával (értelemkeresés) ez is elsőre hibátlanul olvasható, ahogy mondjuk az egészség szót sem úgy bontod fel, hogy egés-zség.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.26. 19:48:44

@kiwirágós kivirradtig:

"Magyarul kb. anyanyelvi szinten beszélő orosz munkatársaim pl. írásban folyamatosan keverték az a és az o betűt, mert mint mondták, nem hallják a különbséget.
Nekik van egy hangjuk a kettő között, ami északi nyelvjárásban inkább a, déliben inkább o, de egy fonéma."

Nem ez így nem igaz.

Van az oroszban o és magyar palócos a is, minden nyelvjárásban. Az o a magyar o-nál zártabb kicsit. Viszont így csak hangsúlyos helyzetben ejtik.

A déli nyelvjárásokban nincs különbség a kettő ejtése között hangsúlytalan helyzetben, mindkettő olyan hang lesz, mint az angol but szóban a magánhangzü. Hangsúlytalan helyzetben az északi nyelvjárásokban pedig az o marad o, míg az a meg olyan, mint délen.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.26. 19:50:33

@kiwirágós kivirradtig:

9 egyszerű magánghangzó + 5 kettőshangzó. Ez a sztendert amerikai. Persze vannak az amerikai angolban is nyelvjárésok, ahol több van, de a sztendert az ennyi.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.26. 19:56:12

@kiwirágós kivirradtig:

"Tudom, előjössz a pácsóval és társaival - de parányi logikával (értelemkeresés)"

Ha kell logika is, akkor az már nem ugyanaz. A lényeg: a magyar nem jelöl sem részleges hasonulást, sem teljes hasonulást, sem összeolvadást. S persze az amit írsz: a kettős betűknél előfordul sok kétértelműség.

De egyébként nem csak ilyenek vannak, hanem egy rakás szó ahol írásban hosszú magánhnagzó van, ejtésben meg rövid, vagy fordítva.

Tökéletes, kiejtés alapú helyesírás a szerbben van, ott tényleg mindent a kiejtés dönt el. A magyar helyesírás inkább szóelemző-történelmi típusú.

01001100au (törölt) · http://ittmindenilyen.blogspot.co.uk/ 2013.09.26. 20:07:51

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Ezt magad sem gondolod komolyan.
Az egész angol abc csak 26 betű.
A nagy víz mind a két oldalán.

panelburzsuj 2013.09.26. 20:11:57

@Pickles:

Oksi- csak hát betűket ritkán ejtünk ki a szánkból.

Hacsaknem levestészta formájában...

kiwirágós kivirradtig 2013.09.26. 20:27:39

@Pickles:
Igen, de nem minden betű egy hangot jelöl az angolban, sőt, még csak nem is minden betűkombináció jelöl mindig azonos hangot.

Kis csúsztatással, de Bernard Shaw, aki szerette volna megreformálni az angol helyesírást, le is írta, hogy a fish szó leírható lenne a ghoti betűsorral is - a gh az enough szóból, az o a women szóból, a ti pedig a nation szóból.

nwp 2013.09.26. 20:30:47

@kiwirágós kivirradtig: Én a "hasonlít" szót úgy értettem, mint a norvég és svéd, szlovák és cseh, olasz és spanyol stb., szóval kicsit szűkebben. Csak arra akartam kilyukadni, hogy nincs olyan nagy nyelv, amelyikre a magyar hasonlít annyira, hogy jelentősen megkönnyítse a nyelvtanulást.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.26. 20:55:13

@kiwirágós kivirradtig: @nwp:

"Ott van a nagyobb nyelvek közül a finn meg az észt, eléggé hasonlít mindekettő a magyarra (nem szavaiban, rendszerében), meg vannak a kis obi ugor nyelvek (manysi, hanti stb.), amelyek még jobban."

A magyarnak közeli rokona nincs. Az említettek távoli rokonok. A magyar és a finn között a rokonság kb. mint z albán és az angol között. De még a magyar és az obi-ugor között is kb. a litván és az orosz kapcsolata, azaz más nyelvcsalád/csoport. A magyar a sjét közvetlen csopotjában egyedül van.

Eino81 2013.09.26. 21:24:35

@kiwirágós kivirradtig: Nem, persze, egy németnek vagy orosznak azért nehezebb magyarul megtanulnia, mint fordítva, de mindkettőre láttam azért példát. Arra nem emlékszem, hogy én írtam olyat, hogy rokon nyelveket tanulni ugyanolyan, mint távolabbiakat. Én arra céloztam egy finn példával, hogy az addig megszokott indoeurópai szóformák (university, Universität, stb) helyett egy teljesen ismeretlen (yliopisto) jött a képbe, és nekem az fél év volt, míg úgymond ráállt az agyam. Egy szláv nyelvet beszélőnek persze hogy könnyebb egy másik szlávot megtanulnia, és így tovább.

Eino81 2013.09.26. 21:54:51

@d.hardman: Valóban, a finnek nem rajonganak annyira mind a svédért, "kényszersvéd"-nek nevezve azt időnként, mert nem látják át, hogy amit szinte gyerekfejjel "beléjük neveltek", az egyszer hasznos lesz. Nálunk a cégnél már csak olyan finnt vesznek fel, aki tud svédül is (válogatós a dán főnök...). Ja, ha akarsz rosszabbat hallani, mint a svéd, na az a dán! Mintha részeg svédek beszélnének... Én annak idején nekiálltam a svédnek, magamtól, tanár nélkül, el is jutottam alapfokig. Néha jól jön most a cégnél.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.26. 21:56:05

@kiwirágós kivirradtig: Te vagy az idióta, nem én.
Csak hogy tudd, én azt is támogattam, hogy az érettségin a matek mellett kötelezően bevezetik egy másik természettudományos tárgy választását.

Amikor még volt normális felvételi, akkor a nyelvszakokra komolyabb volt a felvételi, mint a középfokú nyelvvizsga követelményei. Manapság minden képregényrajongó mehet japánt tanulni, aztán a diplomaírás idejére megtanulnak középfokon...

Egy igényes műszaki ember megpróbál lépést tartani a technikai újdonságokkal, amikről a szakirodalom még véletlenül sem magyarul van. Feljebb is írtam, angolul, németül vagy franciául tud tájékozódni a témában. Arról nem is beszélve, hogy a mutyis építőipari vállalatokon kívül gyakorlatilag csak multik alkalmazzák, ahol elvárás a nyelvtudás.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.26. 21:58:43

@kiwirágós kivirradtig: A hiragana és a katakana is szótagírás, de nem ünnepélyesebb egyik sem, hanem más célra használják őket. A kandzsi ünnepélyesebb, de az nem szótagírás.

kiwirágós kivirradtig 2013.09.27. 01:46:15

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Nem kéne ám marhaságokat beszélni.
Én tanultam finnül.
Te meg valószínűleg nem.

A magyar meg a finn közötti kapcsolat kb. olyasmi lehet, mint mondjuk az orosz meg az angol közötti. Távoli, de azért jól felismerhető.

Az albán-angol reokonsággal jó nagy baromságot mondtál, nagyjából közük nincs egymáshoz. A magyarnak meg a finnek viszont egyértelműen van.

A magyar és az obi ugorok közt meg még egyértelműbb.

@Online Távmunkás:
Eddig ugyan nem mondtam rád, hogy idióta, de most már igen.
"Amikor még volt normális felvételi, akkor a nyelvszakokra komolyabb volt a felvételi, mint a középfokú nyelvvizsga követelményei."
Na ne tessék röhögtetni.
És japánból pl. régen sem volt felvételi, nemhogy komolyabb, hanem kb. semmilyen.

Aki tájékozódni akar a témában, az megtanulja a nyelvet. Olyan szinten, amilyen szinten neki kell. Viszont ez kurvára nem a nyelvvizsga szintje, menj ki a repülőtérre, mindegyik műszaki keni a repülőműszaki angolt, nyelvvizsgán meg a többség megbukna (illetve meg is bukott). Mert rohadtul nincs szüksége egy csomó baromságra, ami a nyelvvizsgához követelmény. A szakszavakat ismeri (jobban, mint bármelyik nyelviskola bármelyik tanára), azt az egyszerű nyelvtant, ami a műszaki szöveg olvasásához kell, ismeri, mást meg minek?
Nem akar a rododendronoknak a dinoszauruszok étrendjére gyakorolt hatásáról beszélgetni feltételes mód múlt időben, úgyhogy ezek a részek neki tök fölöslegesek.

A német meg a francia is tök fölösleges, minden komoly cikket fölraknak ők is angolul is a netre (mivel a komoly szaklapok meg mind amerikaiak, ha abban akarnak publikálni, akkor megint adott, hogy milyen nyelven).

A hiraganát használják egyébként a japán szavak írására is, nemcsak a ragokéra (ami a japánban nincs, toldalékszócskák vannak, kb. mint nálunk a névutó, csak időnként nem a szó végére, hanem a szó elé kerülnek, mint pl. az o-) olyanokéra, amire nincs kandzsi, meg olyankor, ha ki akarják fejteni a kandzsi kiejtését. Lehet, hogy nem az ünnepélyesebb, talán a díszesebb szó jobb lett volna.
De a katakana ugyanazokat a szótagokat tartalmazza, mint a hiragana, csak szögletesebb vonásokkal, a díszítések nélkül.

Eino81 2013.09.27. 07:52:29

@kiwirágós kivirradtig: Maxval valószínűleg arra célzott csak, hogy az angol és az albán is az indoeurópai nyelvcsalád része. Távoliak, és sok mindenben érthetetlenek. Ahogy te is tudod, ez kb olyasmi távolság inkább, mint mondjuk a magyar és egy szamojéd nyelv között, na az már messze van :) De még így is van valami közös mind az angol-alábn, mind a pl magyar-nganaszan nyelvekben.

Eino81 2013.09.27. 08:07:14

Nem mintha reklámozni akarnám, mert nem az én oldalam, de mindenki, aki szereti a nyelveket, hasznosnak fogja találni ezt az oldalt - uz-translations.net/ Be kell regisztrálni, és utána le lehet tölteni szinte akármilyen nyelven az ott fellelhető nyelvkönyvet, újságot, egyéb irodalmat. Vagy 70 nyelv tananyaga van nekem így lementve, PDF, MP3... Csak az nem tanul innen, aki lusta...

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.27. 09:35:20

@kiwirágós kivirradtig:

"Az albán-angol reokonsággal jó nagy baromságot mondtál, nagyjából közük nincs egymáshoz."

Viccelsz?

Lencsés István 2013.09.27. 10:37:24

@nandras01: 1 . Nem vagyok a kollegád . 2 . Lehet hogy egyetértünk , de te magyarul nem tudsz alapdolgot ( Mondatkezdés nagybetű . ) , szóval sehogy se boldogulsz , mondjuk ez látszik is . :D

2013.09.27. 14:26:08

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Se megérteni nem képes a nagy részük a hozzájuk intézett szöveget, se értelmesen leírni, mire is gondol. Dolgozom velük eleget naponta (17-60-ig)

délioldal 2013.09.27. 17:53:06

@Lencsés István:
Az aki még magyarul sem tud normálisan leírni egy mondatot, milyen alapon kritizál másokat? Nézzük csak.

Először is idézlek:
"Nem vagyok a kollegád . 2 . Lehet hogy egyetértünk , de te magyarul nem tudsz alapdolgot ( Mondatkezdés nagybetű . ) , szóval sehogy se boldogulsz , mondjuk ez látszik is . :D"

A pont és vessző elé soha sem rakunk szóközt. A zárójel tapad az azt követő szóhoz, a végén pedig az utolsó szóhoz, tehát sem utána, sem előtte nincs szóköz. A zárójelben szereplő "mondatkezdés" szó nem nagy betű és a "nagybetű" szó után nem kell a pont. Ez elég sok hiba ha azt vesszük figyelembe, hogy 2 mondatban sikerült összehoznod. Ülj le fiam, egyes!

Lencsés István 2013.09.29. 19:00:05

@délioldal: 1 . Én tudok MAGYARul normálisan írni , az hogy ez neked nem tetszik , az nem az én bajom .... 2 . Nem kritizáltam , hanem alapdolgot vártam el . 3 . Ha idézel , pontosan tedd , köszönöm szépen . :) 4 . A pont és a vessző elé rakni kell szóközt . A zárójel nem tapad a szóközhöz m pláne hogy neten nem lehet tapadni . A zárójelben mondat van , tehát ott kell a nagybetűs kezdés mert mondat . Mondatvégére kell pont . Nem hibáztam . Nem vagyok a fiad , és ülök , és 5 - ösöm van .

délioldal 2013.09.30. 12:03:51

@Lencsés István:
1. Nem tudsz.
2. Milyen alapon, miközben te sem vagy rá képes.
3. Ismered a ctr+c, ctrl+v bill. kombinációt? Elég pontos.
4. Nem kell. Tapad. Akkor Miért nincs pont előtte a mondat végén?
5. Hülye vagy és buta.

Lencsés István 2013.10.01. 09:18:54

@délioldal: Én tudok MAGYARul normálisan írni , az hogy ez neked nem tetszik , az nem az én bajom .... , ha ez nem jut el akkor ma és ezen blogbejegyzésnél utoljára reagálok rád . Én képes vagyok rá , ezért kérem . A rövidítés szint alatti . A pontos idézés így van . " .... idézett szöveg .... " . Előtte és utána 4 pont akkor kell ha van ott még valami , nálam volt azaz nem idéztél pontosan . Szívesen . :) ;) A pont és a vessző elé kell szóköz , ha nem jut el , jön az első mondat . Nem tapad , szintén első mondat jön ha ez sem jut el . A zárójelben külön mondat van , a zárójel elé így nem kell pont . A rólam kialakított véleményed meg nem érdekel , mert hazugság .

2013.10.01. 09:41:10

@kiwirágós kivirradtig: Folytatva a logikai sort, akkor a mérnök ne tanuljon történelmet, magyart, a földrajz tanár pedig matekot. Tulajdonképp ezt már az érettséginél bevezethetnénk: aki jogásznak készül, nem kell hogy tanuljon matekot, fizikát, kémiát, sőt, idegen nyelveket sem, mert ugye a jogrend mindig az adott államra érvényes.

2013.10.01. 09:49:24

@kiwirágós kivirradtig: Viszont ez kurvára nem a nyelvvizsga szintje, menj ki a repülőtérre, mindegyik műszaki keni a repülőműszaki angolt, nyelvvizsgán meg a többség megbukna (illetve meg is bukott)."

Ez azonban nem a nyelvvizsga szükségességét kérdőjelezi meg, hanem a követelményrendszer alkalmasságát.

délioldal 2013.10.01. 20:48:15

@Lencsés István: te szimplán öntelt, ostoba, sötét és alulképzett vagy. "A nyelvtudás nem létszükséglet"... Esetedben ez a magyarra is tökéletesen igaz. Nem a pék osztálytársad vagyok. Ez olyan mintha megpróbálnád elmagyarázni egy csillagásznak, hogy rosszak az elméletei. Főleg ha figyelembe vesszük kvalitásaid. Persze most túloztam, de remélem érted.

Lencsés István 2013.10.02. 10:32:12

@délioldal: Mondatkezdés nagybetű . A rólam kialakított véleményed nem érdekel , mert hazugság . . Felülképzett vagyok , ne irigykedj . :) ;) Ha idézel , pontosan tedd , ha ezt nem tanulod meg akkor ma és ezen blogbejegyzésnél utoljára reagálok rád . Már nem járok iskolába rég , szóval ne hazudj fosva . A kvalitásaim jók , erre SE irigykedj . :) ;)

délioldal 2013.10.02. 10:54:05

@Lencsés István: Te lennél az utolsó ember a földön akire irigykedem, Pistike. Amikor látom a hozzászólásaidat, vagy a képeket rólad, mindig hálát adok a sorsnak, hogy nem olyannak teremtett, mint téged.

Lencsés István 2013.10.02. 12:37:24

@délioldal: Márpedig irigykedsz , azért foglalkozol velem . Nem vagyok " .... Pistike .... " , azaz tanulj meg olvasni . A rólam kialakított véleményed továbbra sem érdekel , mert hazugság , ha ez nem jut el akkor ma ezen blogbejegyzésnél utoljára reagálok rád .

délioldal 2013.10.02. 13:45:34

@Lencsés István: az orvos is foglalkozik az ápoltjaival. És nem azért, mert irigykedik rá.

Lencsés István 2013.10.03. 11:45:06

@délioldal: Mondatkezdés nagybetű . Kötőszóval ( és ) nem kezdünk mondatot . A próbálkozásod KURVA GYENGE ! ! ! + !

délioldal 2013.10.03. 12:18:16

Hahaha! Pistike, pihenj inkább. Jobb lenne ha az idődet olvasással és tanulással töltenéd. Rád is férne.

délioldal 2013.10.03. 13:06:21

@Lencsés István: megjegyzem, egyik este pár fős társasággal sírva röhögtünk a gép előtt, miután kigyűjtöttük a hozzászólásaidat. Volt közöttük bölcsész, jogász, magyar tanár... Arra a hozzászólásmora miért nem reagálsz ahol kértem, hogy az állítólagos tényeidet igazold a felsorolt pontok alapján? Még mindig várom, hogy bebizonyítsd az igazad, a "tényeid". Hajrá Pityuka! Szedd össze magad és szánj rá pár percet. Várom az azokra vonatkozó nyelvtani szabályokat hiteles forrásból!

Lencsés István 2013.10.03. 14:01:53

@délioldal: A mondatkezdés továbbra is nagybetű , ha ez nem jut el , akkor ma ezen blogbejegyzésnél utoljára reagálok rád . Nem nagyon érdekel sem a te sem a többi fosós ismerősöd véleménye , mert hazugság . Amikor nem reagálok , annak oka van , le is írtam , az hogy nem jut el , az nem az én bajom .... A tényeket nem kell igazolni , az pont attól tény . Ha idézel , pontosan tedd , köszönöm szépen . :) Nem vagyok " .... Pituyka .... " , azaz tanulj meg olvasni IS . A hiteles forrás én magam vagyok , mert én csak akkor írok mikor igazam van , azaz tényem .

délioldal 2013.10.03. 14:33:34

@Lencsés István: még mindig várom, hogy bebizonyítsd az általad hangoztatott nyelvtani szabályokat hiteles forrásokkal. Te nem vagy hiteles forrás. Kezdek valóban szkeptikus lenni veled kapcsolatban Istvánka. A tény az tény, de csak van ezekről a tényekről valahol valami aprócska írás az interneten, amit te olyan jól tudsz használni. Szóval elő azokkal a tényekkel. Szeretném látni. De tudod mit! Csak ugratlak. Tudom ám, hogy nincs igazad. Csak össze-vissza beszélsz. Nem tudnád alátámasztani semmivel, hogy igazad van. És ez az oka annak, hogy nem reagálsz. Behúzod füled-farkad és sunnyogsz. Csak a sablon és üres mondataid ismételgeted.

Ádám 2014.01.25. 05:04:29

elmentek ám a pitsába! már az a baj, hogy ha érettségije is van?!:)

lencsés isti + egy idióta!
süti beállítások módosítása